تأثیر مقبولیت مردمی در مشروعیت بخشیدن به حکومت از منظر میرزای نایینی (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
در فلسفه ی سیاسی شیعه به صورت کلی، مشروعیت حکومت متوقف بر انتصاب الهی است اما با توجه به اینکه تأثیر خواست و نظر مردم در مشروعیت یافتن یک حکومت می تواند نشانگر جایگاه مردم در آن حکومت باشد، بررسی تأثیر مقبولیت مردمی در مشروعیت بخشیدن به حکومت در باورهای شیعی، در دوران های مختلف دارای اهمیت بوده و می تواند نشانگر نسبت فلسفه ی سیاسی شیعه با مفاهیمی همچون مردم سالاری باشد. فقهای شیعه در مورد مشروعیت حکومت در زمان غیبت نظرات متفاوتی ارائه داده اند؛ مقاله ی حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای به بررسی تأثیر مقبولیت مردمی در جعل مشروعیت برای حکومت و تداوم آن از نظر میرزای نایینی پرداخته است. میرزای نایینی مقبولیت مردمی را در جعل مشروعیت برای حکومت مؤثر نمی داند زیرا برپایی مجلس شورا را در صورتی مشروع می داند که این مجلس شامل تعدادی از فقها، که برخوردار از انتصاب عام هستند، یا افراد مأذون از جانب فقها باشد. اما می توان مقبولیت مردمی را در تداوم مشروعیت حکومت مؤثر دانست؛ زیرا او مورد مشورت قرار گرفتن و نظارت بر مجلس شورا را حق عموم مردم می داند. با توجه به اینکه او صدور اذن دخالت در امور سیاسی برای نمایندگان مجلس شورا را منوط به وجود شرایطی در آنان می داند که برخورداری آنان از این شرایط باید توسط مردم مورد رصد قرار بگیرد، می توان گفت که عدم رضایت مردم از دولت به معنای فقدان شرایط مذکور و سقوط اذن و به دنبال آن سقوط مشروعیت حکومت و به معنای تأثیر مقبولیت مردمی در تداوم مشروعیت حکومت است.The effect of popular acceptance in legitimizing the government from the perspective of Mirza Nayini.
In Shia political philosophy in general, the legitimacy of the government depends on the divine appointment, but considering that the influence of the will and opinion of the people in finding the legitimacy of a government can indicate the position of the people in that government, investigating the effect of popular acceptance in legitimizing the government in the beliefs Shia has been important in different eras and can indicate the relationship between Shia political philosophy and concepts such as democracy. Shia jurists have given different opinions about the legitimacy of the government during the absence. The present article, using the descriptive-analytical method and using library sources, has investigated the effect of popular acceptance in the falsification of legitimacy for the government and its continuation from the point of view of Mirza Nayini. Mirzai Nayini does not consider popular acceptance to be effective in falsifying legitimacy for the government because he considers the establishment of the Shura Majlis to be legitimate if this Majlis includes a number of jurists, who have general appointment, or persons authorized by the jurists. But people's acceptance can be considered effective in the continuation of the government's legitimacy; Because he considers it the right of the general public to be consulted and supervise the Majlis Shura. Considering that he considers the issuance of permission to intervene in political affairs for the members of the Shura Assembly to be subject to the existence of conditions in them that their enjoyment of these