روایت حکومت در اندیشه سیاسی آیت الله سید علی خامنه ای (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
هدف از پژوهش حاضر روندیابی نگاه آیت الله خامنه ای درباب حکومت شامل" غایت حکومت، کیستی حاکم، محدودیت های اعمال قدرت و حق اعتراض بر ضد حاکمیت" با بهره گیری از الگوی نظری" غایت– مشروعیت" جان مارو، با استفاده از روش تفهمی است. لذا در پاسخ به سوال؛ فهم آیت الله خامنه ای از "حکومت" چگونه قابل تبیین است؟، فرضیه « با توجه به حاکمیت یافتن فقهای شیعی و نتایج سیاسی ناشی از فرایند مدرنیته (شهروند- حقوق)؛ نگاه ایشان به حکومت تلفیقی از تفاسیر مبتنی بر سنتِ اسلامی- شیعی و تجربیات بشری ناشی از مدرنیته است»، به بررسی گذاشته شد. نتایج حاصله حکایت از آن دارد که در بخش غایت حکومت؛ هدف حکومت سمت دادن مردم به سوی حیات طیبه همراه با رفاه مادی، عدالت محوری، ظلم ستیزی، امنیت، معنویت و اخلاق است، در بخش کیستی حاکم رهبری انقلاب معتقد به ولایت فقها به نصب عام از طرف امام معصوم به شرط تحقق این ولایت به وسیله مردم است. محدودیت ها اِعمال قدرت در اندیشه ایشان شامل؛ محدودیت های درونیِ؛ تقوا و عدالت و فقاهت و محدودیت های بیرونیِ قانون اساسی و قوانین عادی، خواست مردم، آزادی، مطبوعات و رسانه ها می باشد و در حوزه اعتراض بر ضد حاکمیت ایشان حکم به مقابله قاطع با کنش براندازنه می دهد و در حوزه اصلاحی پذیرای کنشهای اصلاح گراینه در قالب نظام اسلامی است.The narrative of "government" in the political thought of Ayatollah Seyyed Ali Khamenei
The aim of the current research is to determine the trends of Ayatollah Khamenei's view on government, including "the purpose of government, who is the ruler, the limitations of the exercise of power and the right to protest against the government" by using the theoretical model of "purpose-legitimacy" of John Maro, using the understanding method. Therefore, in response to the question; How can Ayatollah Khamenei's understanding of "government" be explained?, the hypothesis "with regard to the rule of Shia jurists and the political results resulting from the process of modernity (citizen-law); His view on the government is a combination of interpretations based on the Islamic-Shia tradition and human experiences resulting from modernity", was analyzed. The results indicate that in the end of the government; The purpose of the government is to guide people towards a good life with material well-being, centered on justice, anti-tyranny, security, spirituality and ethics.In the section on who is the ruling leader of the revolution, he believes in the authority of jurists to be installed by the infallible Imam on the condition that this authority is realized by the people. The limitations of the exercise of power in his thought include; internal limitations; Piety, justice, jurisprudence and external limitations of the constitution and normal laws are the will of the people, freedom, press and media.And in the field of protest against her rule, she orders to counter subversive actions, and in the field of reform, she accepts reformist actions in the form of the Islamic system.