تاثیر رویکردهای سیاسی بر توسعه مطالعات اسلامی و شیعی در جامعه دانشگاهی بریتانیا (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
جامعه دانشگاهی بریتانیا پژوهش های متعددی را با رویکرد های متنوع در حوزه های مختلف از جمله علوم اسلامی ارائه داده است. این پژوهش ها جنبه ای بنیادین دارد که گاه کارهای کاربردی بر آنها مترتب است و گاه مترتب نیست. پرسش این مقاله آن است که آیا اساساً نظام سیاسی در این حوزه جغرافیایی در وهله اول ورودی در توسعه این مطالعات دارد یا خیر و اگر تأثیر دارد آیا کارویژه خاصی در قبال چگونگی فعالیت های اسلامی وجود دارد؟ برای پاسخ به پرسش اصلی، کارویژه های نظام سیاسی بریتانیا را در حوزه مطالعات اسلامی بر اساس نظریه تصویر بررسی کرده و به این نتیجه رسیده ایم که تصویر ها نقش مهمی در تصمیم گیری ها و سیاستگذاری ها دارند؛ چنان که اعتقاد بر این است که نظام های سیاسی نه بر پایه «واقعیت»، بلکه بر پایه «تصویری که از واقعیت» دارند، اقدام به تصمیم گیری می کنند. با بررسی مراکز موجود، مقالات، سخنرانی ها و عوامل مختلف دیگر و تصویر های ذهنی سیاستمداران، به این نتیجه اشاره خواهیم کرد که بر پایه نظریه تصویرسازی و کاربرد آن در تصمیم گیری فردی و سازمانی، می توان گفت مبنای اسلام شناسی و مطالعات شیعی در بریتانیا در بخش هایی برساخته تصاویری است که همان سیاست های حاکم و رسانه ها برای جامعه دانشگاهی تعیین کرده اند؛ آن هم در جنبه های سلبی که سیاست های حاکم نسبت به جهان اسلام دارد.The Impact of Political Approaches on the Development of Islamic and Shiite Studies in the British Academic Community
The British academic community has produced a plethora of studies encompassing various approaches to Islamic studies, ranging from foundational to practical or applied dimensions. This research aims to explore whether the British political system played a role in the initial development of these studies and, if so, whether it has exerted a distinct influence on Islamic initiatives. To address the first question, we employ the picture theory to examine the involvement of the British political system in Islamic studies. We assert that pictures—mental representations of reality—significantly influence decision-making and policymaking within political systems. By analyzing existing centers, articles, speeches, and other factors, alongside the mental images held by politicians, we conclude that Islamic and Shia studies in Britain are, to some extent, shaped by the perceptions and policies of the governing authorities and media. Drawing on the picture-making theory and its application to decision-making processes at both individual and organizational levels, we argue that these studies are partly constructed based on the prevailing images projected by governmental policies and media narratives, particularly through a critical lens of the governing policies regarding the Islamic world.