آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۹

چکیده

هدف از انجام این پژوهش شناسایی مولفه های توسعه بازی های دیجیتال ورزشی ایرانی بر اساس مدل بازاریابی RACE بود. روش انجام این مطالعه کیفی و از نوع تحلیل مضمون (به روش قیاسی) و ترسیم شبکه مضامین بود. علاوه بر بررسی ادبیات پژوهش، مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15نفر از صاحب نظران حوزه بازاریابی، تولید کنندگان، برخی مدیران دولتی و اساتید دانشگاه و بازیکنان حرفه ای بر مبنای مدل بازارایابی فوق تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. برای هر یک از مضامین اصلی مدل RACE به ترتیب مولفه های مدل فوق نتایج ذیل حاصل گردید؛ برای تم اصلی «افزایش آگاهی از برند» شش مضمون یکپارچه:«محتوای تبلیغ و ترویج، فرایند تبلیغ و ترویج، بستر ترویج و تبلیغ، بسترسازی برندینگ، برندینگ موفق، زیرساخت حمایتی» شناسایی شد. برای تم اصلی «تعامل مخاطبان با برند» چهار مضمون یکپارچه:«جذابیت معرفی محصول، جذابیت بستر اجرای بازی، جذابیت فرایند بازی و پشتیبانی و لجستیک». برای تم اصلی «جذب مخاطبین بالقوه» پنج مضمون یکپارچه: «ساختار بازی، تبلیغات دامنه دار، الزامات مدیریتی، اقتصاد بازی، امنیت بازی». در نهایت برای تم اصلی «افزایش توسعه ارتباط با مشتریان» شش مضمون یکپارچه:«کیفیت محصولات و خدمات، نیازمندهای مشتری، تبلیغات دامنه دار، ارتباطات، زنجیره ارزش در بازی و امنیت بازی» شناسایی و شبکه مضامین مدل بازاریابیRACE ترسیم شد. مقبولیت، انتقال پذیری و تأییدپذیری نتایج با روش های علمی ارزیابی گردید. با توجه به تجمیع مضامین یکپارچه در یک شبکه مضامین منسجم، پیشنهاد می گردد، مدیران، تولید کنندگان و بازاریابان بازی های دیجیتال ایرانی به همه عوامل شناسایی شده در این پژوهش به طور همزمان توجه لازم داشته باشند.

Identifying the components of the development of Iranian sports digital Games based on the RACE marketing model

This research aimed to identify the key components influencing the development of Iranian digital sports games using the RACE marketing model. The qualitative research method employed thematic analysis, employing a comparative approach and the creation of a thematic network. The study encompassed literature review and semi-structured interviews with 15 experts in marketing, manufacturing, government management, academia, and professional gaming, all grounded in the RACE marketing model, until reaching theoretical saturation. For the "increasing brand awareness" theme, six interconnected elements emerged, including advertising and promotion content, promotion processes, promotion platforms, branding strategies, successful branding techniques, and essential supporting infrastructure. In the "audience interaction with the brand" theme, four integrated components were identified: product introduction appeal, gameplay platform attractiveness, game process engagement, and effective support and logistics.For "attracting potential audiences," five unified themes were recognized: game structure, domain-specific advertising, management prerequisites, game economics, and ensuring game security. In the "increasing customer relationship development" theme, six integrated elements surfaced: product and service quality, addressing customer needs, extensive advertising efforts, efficient communication channels, value chain integration within the game, and maintaining game security. Additionally, a thematic network was illustrated based on the RACE marketing model. The study recommends that Iranian digital game managers, producers, and marketers focus on all identified factors concurrently. The results underwent scrutiny for acceptance, transferability, and validity through scientific evaluation methods.

تبلیغات