ارتباط بین هوش هیجانی و مشتری مداری کارکنان سازمان های ورزشی استان تهران با درنظر گرفتن رضایت شغلی و تعهد سازمانی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
دغدغه اصلی سازمانهای ورزشی و تربیت بدنی نحوه پاسخگویی به نیازهای رو به رشد ورزشکاران و ارباب الرجوع، و نیز جذب مشتریان تازه وارد با شیوه های جدید بازاریابی می باشد. از این رو هدف اصلی تحقیق بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و مشتری مداری کارکنان سازمانهای ورزشی استان تهران با درنظر گرفتن رضایت شغلی و تعهد سازمانی است. پژوهش جاری از نوع پژوهش های کابردی و از نظر دسته بندی پژوهش بر حسب نحوه ی گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی و از نظر روش از نوع تحقیقات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان صرفا تحت پوشش وزارت ورزش و جوانان بصورت تمام وقت با سطح تحصیلات دیپلم و بالاتر می باشند. از روش نمونه گیری تصادفی در این تحقیق استفاده شده و تعداد حجم نمونه از طریق جدول مورگان 181 نفر تعیین شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه است و تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزارهای SPSS و PLS انجام شده است. نتایج سئوالات تحقیق حاکی از وجود ارتباط معنادار بین هوش هیجانی با مشتری مداری، رضایت شغلی و تعهد سازمانی است که به نقش میانجی رضایت شغلی در ارتباط بین هوش هیجانی و مشتری مداری نیز اشاره شده است. همچنین یافته ها نشان داد که رضایت شغلی و تعهد سازمانی با مشتری مداری ارتباط معنادار دارند.واژگان کلیدی: هوش هیجانی، مشتری مداری، رضایت شغلی، تعهد سازمانیThe relationship between emotional intelligence and customer orientation of employees of sports organizations in Tehran province, considering job satisfaction and organizational commitment
The main concern of sports and physical training organizations is how to respond to the growing needs of athletes and men, as well as attract new customers with new marketing methods. Therefore, the main purpose of the research is to investigate the relationship between emotional intelligence and customer orientation of employees of sports organizations in Tehran province, considering job satisfaction and organizational commitment.customer orientation, job satisfaction and organizational commitment, and the mediating role of job satisfaction in the relationship between emotional intelligence and customer orientation had also been pointed out. Also, the findings showed that job satisfaction and organizational commitment have a significant relationship with customer orientation. The current research is of applied research type and in terms of research classification according to the method of data collection, it is a descriptive research type and in terms of method, it is a correlational research type. The statistical population of the research includes all full-time employees covered by the Ministry of Sports and Youth with a diploma or higher education level. Random sampling method was used in this research and the number of sample size was determined by Morgan's table of 181 people.Keywords: Emotional Intelligence, Customer Orientation, Job Satisfaction, Organizational Commitment.