*تحلیل و تبیین مبانی فرهنگی آموزش عالی (با تأکید بر رویکرد اسلامی به فرهنگ شایسته محوری) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف از نگارش این پژوهش، واکاوی چیستی و چرایی مبانی فرهنگی آموزش عالی از دو منظر عمومی و تخصصی با تأکید بر رویکرد اسلامی بود. روش: مطالعه حاضر با روش تحلیلی- تبیینی بر اساس نظریه کوه یخ شاین و با استناد به آیات و روایات انجام شده است. یافته ها : در تحلیل مبانی فرهنگی آموزش عالی، ابتدا مبانی عمومی آموزش عالی، شامل تولید علم، انتقال آن و کاربرد دانش، پیرامون چهار عامل اعضای هیئت علمی، دانشجو، برنامه درسی و محیط، بر اساس نظریه شاین در لایه مصنوعات بررسی شد. درگام بعدی مطابق با ارزشها و هنجارهای رفتاری، مبانی فرهنگی آموزش عالی به طور تخصصی در شش بعد مطرح شد که هر یک از آنها متناسب با سرشت آموزش عالی خود، شایسته محوری را رقم زده است. سپس روش عقل گرایی توحیدی در عمیق ترین لایه شاین؛ یعنی باورها و مفروضات، بازشناسی شد. نتیجه گیری: فرهنگ صحیح دانشگاهی با محوریت توحید، در گرو اجتهاد مستمر متخصصان و علمای دین اسلام با توجه به مقتضیات زمان، در جهت انطباق علوم دانشگاهی با معارف اسلام است. بدین ترتیب، امتزاج عناصر فرهنگ و مصادیق آن با رویکرد اسلامی به شایسته محوری قابل تبیین است.*Analyzing and Explaining the Cultural Foundations of Higher Education (Emphasizing Islamic Approach to Competency Based Culture)
Objectives: The purpose of this study is to analyze the why and why of the cultural foundations of higher education from both general and specialized perspectives with emphasis on the Islamic approach. Method: The present study is an analytical-explanatory method based on Shine Iceberg theory based on verses and narratives. Results: In analyzing the cultural foundations of higher education, first the general principles of higher education, including science production, its transfer and application of knowledge, about the four factors of faculty members, students, curriculum and environment, were investigated based on Shine's theory in the artifact layer. In the next step, in accordance with the values and behavioral norms, the cultural foundations of higher education were specifically outlined in six dimensions, each of which has a competency-based approach to the nature of its higher education. Then the method of monotheistic rationalism was recognized in the deepest layer of the Shine, ie beliefs and assumptions. Conclusion: The correct university culture based on monotheism is based on the continuous ijtihad of the scholars and scholars of the Islamic religion according to the requirements of the time, in order to bring the academic sciences into conformity with the teachings of Islam. Thus, the mixing of elements of culture and its instances with the Islamic approach to meritocracy can be explained.