زندگی به مثابه مقاومت: تجربه زیسته رانندگان شوتی شهر بانه از قاچاق کالا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
قاچاق کالا از دیرباز یکی از مسائل مهم اجتماعی بوده و مطالعات زیادی حول آن صورت گرفته است؛ اما عمده مطالعات با نگاهی آسیب شناختی به این موضوع ورود کرده اند. در این مطالعه سعی کرده ایم به کمک روش پدیدارشناسی تفسیری و مصاحبه روایی سراغ تجربهزیسته افرادی برویم که به صورت مستقیم درگیر قاچاق کالا هستند. به این منظور با 15 نفر از رانندگان شوتی شهر بانه، مصاحبه کرده ایم. در روایت ها، زمینه برآمدن قاچاق کالا، مخاطرات این شغل، استراتژی های مقابله با این مخاطرات و ادراک از قاچاق استخراج گردید. یافته ها نشان می دهند هر چند عوامل زمینه ای بستر مناسبی برای ورود به این شغل فراهم کرده است اما عواملی از قبیل سود زیاد، عدم تناسب مجازات و جرم، احتمال کم دستگیری و استراتژی های مقابله با خطر سبب ماندگاری و بازگشت مجدد به این شغل شده است. کلیت قاچاق کالا را می توان نوعی مقاومت در برابر ساختارهای نابرابر دانست. این مقاومت برای دو گروه از شوتی ها متفاوت بود که یکی را مقاومت منفعلانه و دیگری را مقاومت فعالانه نامیدیم. مقاومت منفعلانه، کنشی است که در برابر فقدان فرصت های شغلی و در واقع در برابر شرایط نابرابر داخلی صورت می گیرد و اگر کنشگر شغل مناسبی پیدا کند از این کار دست می کشد؛ مقاومت فعالانه، مربوط به کنشگرانی است که حاضر به ترک این شغل نیستند. برای این گروه که اکثریت را شامل می شوند، هر چند ورود به این شغل ناشی از نابرابری ها و فقدان فرصت های شغلی بوده است اما چنان با این شغل انس گرفته اند که هویت آن ها جدای از رانندگی شوتی معنا ندارد. مقاومت این گروه هم در برابر زمینه نابرابر داخلی است و هم در برابر روش های مشروع کسب موفقیت در زندگی امروز.Life as Resistance: The Lived Experience of the Shooti Drivers of the City of Baneh
Smuggling goods has long been one of the important social issues in parts of Iran, and a lot of studies have been conducted on this issue. So far, pathological view has been the most common perspective in these studies. Never the less, this viewpoint could not lead us to a deep-rooted understanding of the issue. Instead, examining the lived experiences of the real people who has been involved in such a profession would be a better way for an in-depth understanding of the problem. By Using hermeneutical phenomenology and narrative interviews with 15 Shooti drivers of Baneh, we have attempted to analyze their lived experience. The most important themes, based on narratives, are the context of emergence of goods smuggling, dangers of the job, the strategies of encountering these dangers, and the last but not the least, understanding smuggling. The research reveals that context and situation prepare them to start the job, and factors like, enormous profits, disproportion of crime and punishment, low probability of being arrested, and availability of resistance strategies explain the continuation of the practice. From another perspective the profession could be understood as resistance against inequal structures. Shooti’s resistance may be divided into passive and active. Passive resistance refers to those shooties who leave smuggling when they find a desirable job. Active resistance refers to the behavior of those shootis who love this job because of the identity the job gives them as a man who resists and struggles against a discriminating society. These group of shooties don’t leave their job even when they find other job opportunities. The second group are more frequent among shooti drivers. This kind of resistance is against both regional inequality as well as legitimate ways with which people become successful in the today’s life.