استراتژی عرفان عامه در مواجهه با مخاطرات کولبری (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در حداقل یک دهه اخیر اخیر، حیات اقتصادی روستاهای مرزی بخش نوسود از توابع شهرستان پاوه استان کرمانشاه، به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی و موقعیت مرز با پدیده کولبری گره خورده است. کولبری فعالیتی موقتی، استرس زا و ریسک پذیر است. هدف پژوهش بررسی نقش اقتصاد مرزیِ پرمخاطره در تشدید اقبال به عرفان عامه است. روش پژوهش، کیفی با استفاده از نظریه زمینه ای و گردآوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق با فعالان کولبری در بخش نوسود بوده است. یافته ها نشان داد ریسک پذیری، حس رقابت، عدم ثبات شغلی، شرایط محیطی، عدم اطمینان به اطرافیان به عنوان شرایط زمینه ای و دسترسی آسان به عناصر عرفان عامه و ایجاد قوت قلب عوامل مداخله گری هستند که منجر به اتخاذ استراتژی هایی مانند دعانویسی، فال گیری، رجوع به تعبیرگر خواب و افراد مقدس از سوی برخی افراد درگیر در فعالیت کولبری شده است که از آن به عنوان استراتژی عرفان عامه یاد شده است. پیامد چنین استراتژی، فرسایش اعتماد عمومی، مقبولیت عرفان عامه و ایجاد آرامش برای ادامه مشاغل همراه با ریسک عنوان شده است.The Strategy of Popular Mysticism in Facing the Dangers of “Kolbari (Coulbari”)
At least in the last decade, the economic life of the border villages of the Nosud part of Paveh County of Kermanshah province has been tied to the Kolbari (Coulbari) phenomenon due to the unfavorable economic conditions and the location of the border. “Coulbari” is a temporary, stressful and risky activity. The purpose of the research is to investigate the role of the risky border economy in intensifying the popularity of the folk mysticism. This is a qualitative research using grounded theory. Necessary information was collected by in-depth interviews with “Coulbars” in Nosud. The findings reveal that risk-taking, sense of competition, lack of job stability, environmental conditions, lack of trust in people around them are background conditions on which easy access to elements of popular mysticism and using them for building strength of heart, act as intervening factors that lead to the adoption of strategies such as belief in written paper amulets, or fortune-telling, which are known as strategies of popular mysticism. Adoption of such strategies by “coulbars” led to erosion of public trust, more popularity of folk mysticism, as an instrument of the creation of peace in heart for continuation of risky businesses.