آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

پژوهش حاضر به منظور بررسی حضور یا عدم حضور در کلاس های کنکور مدرسه ها بر میزان نگرش تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانش آموزان شهرستان ماکو اجرا شد. روش پژوهش از نوع علی- مقایسه ای و جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم در سال تحصیلی 97-1396، به تعداد 1000 نفر بود. حجم نمونه آماری شامل 200 دانش آموز بود که با توجه به شرکت کردن یا شرکت نکردن در کلاس های کنکور با دو روش نمونه گیری تصادفی ساده و خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد سنجش نگرش به مدرسه (SAAS-R) مک کوچ و سیگل (2003) و پرسشنامه استاندارد پیشرفت (T.M.A) هرمنس (1970) استفاده شد. تحلیل داده ها با روش های آمار توصیفی، تحلیل واریانس چندمتغیری یک راهه و آزمون t مستقل با استفاده از نرم افزار 24SPSS انجام گرفت. نتایج نشان داد میزان نگرش تحصیلی دانش آموزانی که در کلاس های کنکور شرکت داشتند به صورت معنی داری بیشتر از دانش آموزانی بود که سابقه حضور در این کلاس ها را نداشتند. همچنین انگیزش پیشرفت این دانش آموزان به صورت معنی داری بیشتر از دانش آموزانی بود که در کلاس های کنکور مدرسه ها شرکت نداشتند.

Investigating the Difference of Involvement or Non-involvement in University Entrance Preparatory Courses on the Academic Attitude and Achievement Motivation of Students

The present study was conducted to investigate the involvement or non-involvement influence of university entrance preparatory courses on the academic attitude and achievement motivation of students in Maku. The research method was causal-comparative. The statistical population of the study included all female high school students (N=1000) in the academic year 2017-18. The sample size included 200 students who were chosen through simple random sampling and multi-stage cluster sampling according to the involvement or non-involvement in the university entrance preparatory courses. Data were collected using the McCoach & Sigel`s standard questionnaire for the attitude toward school (SAAS-R) and the Hermann`s standard questionnaire for Achievement Motivation (T.M.A) (1977). Data analysis was carried out through descriptive statistics, multivariate analysis of variance, and independent t-test using SPSS24 software. The results revealed that the academic attitude of those students who participated in the university entrance preparatory courses were significantly more than that of those who had no history of attending those afro-mentioned courses. Also, the achievement motivation of these students was significantly more than those who did not attend the above-mentioned courses.

تبلیغات