آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

هدف از اجرای این پژوهش، مقایسه رویکردهای مطالعه، هدف های پیشرفت و صفات شخصیت پذیرفته شدگان و پذیرفته نشدگان در آزمون کارشناسی ارشد بود. نمونهپژوهش، 260 نفر از دانشجویان دانشگاه رازی شامل 130 دانشجوی پذیرفته شده و 130 دانشجوی پذیرفته نشده در آزمون ارشد بود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه تجدیدنظر شده دوعاملی فرایند مطالعه (بیگز، کمبر و لانگ، 2001)، پرسشنامه هدف های پیشرفت (الیوت و مک گرگور، 2001) و سیاهه پنج عامل بزرگ شخصیت (جان، دوناهو و کنتل، 1991).روشتحلیلداده ها تحلیل واریانس چندمتغیری و تحلیل تشخیص بود. بر اساس یافته ها در رویکردهای مطالعه، هدف های پیشرفت و صفات شخصیت، تفاوت های مهمی بین پذیرفته شدگان و پذیرفته نشدگان وجود دارد. نتایج تحلیل تشخیص نیز نشان داد که می توان با ضریب اطمینان 3/77 پذیرفته شدگان و پذیرفته نشدگان در آزمون ارشد را بر اساس این سه متغیر پیش بینی کرد. بر اساس نتایج پژوهش می توان گفت دانشجویانی که کمتر از رویکرد سطحی مطالعه استفاده کرده و هدف های پیشرفتشان مهارتی- اجتنابی، عملکردی- اجتنابی، و عملکردی- گرایشی نبوده و صفات شخصیتی وظیفه شناسی و گشودگی نسبت به تجربه در آنان بالا و صفت روان رنجورخویی در آنها پایین باشد بیشتر احتمال دارد که در آزمون کارشناسی ارشد موفق شوند.

The Comparison of Study Approaches, Achievement Goals and Personality Traits between Who Were Accepted and not Accepted in Master Test

The purpose of this study was to compare approaches, achievement goals and personality traits between accepted and not accepted students in master test. The sample consisted of 260 Razi University students that included 130 accepted and 130 not accepted students in Master test. Revised Study Process Questionnaire (Biggs, Kember, & Leung, 2001), Achievement Goals questionnaire (Elliot & McGregor, 2001) and Big Five Inventory (John, Donahue & Kentle, 1991). Data analysis methods were multivariate analysis of variance and discriminant analysis. The results showed there are significant differences between study approaches, achievementgoals and personality traits of accepted and not accepted students. As well as discriminant analysis showed that according to these three variables, the accepted and not accepted students of master test can be predicted with a confidence coefficient of 77.37. According to present study results, it can be stated that students who do not use surface study approach and do not have mastery-avoidance, performance-avoidance and performance-approach achievement goals, and have high conscientiousness and openness to experience and low neuroticism are more likely to succeed in master test.

تبلیغات