شناسایی عوامل و شاخص های سنجش فرهنگ کیفیت (QC) در دانشگاه فرهنگیان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از اجرای این پژوهش، ساخت و آماده سازی ابزار سنجش فرهنگ کیفیت در دانشگاه فرهنگیان بود. در این پژوهش از روش تحقیق آمیخته اکتشافی نوع توسعه ابزار استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه فرهنگیان به تعداد 1480 نفر بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای 462 نفر انتخاب شدند. ضریب بازگشت پرسشنامه ها 84 درصد (389 نفر) بوده است. همچنین، با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته نمونه ای به حجم 23 نفر از افراد خبره دانشگاهی به شیوه هدفمند مورد مصاحبه قرار گرفتند. روایی و پایایی پرسشنامه فرهنگ کیفیت قبل از اجرا مورد تأیید قرار گرفت. نتیجه پژوهش به تأیید ابعاد فرهنگ کیفیت متشکل از ده عامل؛ «عناصر ساختاری/ مدیریتی»، «عناصر فرهنگی/ روان شناختی»، «رهبری»، «ارتباطات»، «اعتماد»، «تعهد و مسئولیت پذیری»، «مشارکت»، «توانمندسازها»، «اصلاح زیرساخت ها»، «نتایج و برآیندهای فرهنگ کیفیت» انجامید. برای اعتبارسنجی پرسشنامه، پایایی های ثبات و هم سنگ و روایی های همگرا و واگرا با استفاده از نرم افزار Smart PLS ارزیابی شدند که سنجه نهایی پرسشنامه ای 120 گویه ای بر مبنای مقیاس طیف پنج گزینه ای لیکرت ماحصل آن بود و از برازش بسیار مطلوبی برخوردار است. از این رو، پیشنهاد می شود دانشگاه فرهنگیان کشور در جهت بهبود مستمر کیفیت، این عوامل و شاخص ها را در برنامه راهبردی خویش لحاظ کند.Identification of Factors and Indicators of Quality Culture (QC) Evaluation at Farhangian University
The purpose of this research was to construct and prepare a quality culture measurement tool at Farhangian University. In this study, exploratory mixed method has been used development tools. The statistical population of the study included the faculty members and staff at Farhangian University (N=1480), among whom 460 individuals were selected using the multistage cluster sampling method. The return coefficient of the questionnaire was 84 percent (389 people). Also, using a structured interview, a sample of 23 volunteers was interviewed in a targeted way. The validity and reliability of the quality culture questionnaire was approved before implementation. The result of the study was to confirm the dimensions of the quality culture consisting of ten factors; structural / managerial elements; cultural / psychological elements; leadership; communication; trust; commitment and accountability; participation; , "Empowerment", "infrastructure reform", "results and quality culture". To validate the questionnaire, stability and congruence and convergent and divergent validity were evaluated using Smart PLS software. The final scale of the 120-item questionnaire was based on the five-point Likert scale spectrum. It has a very good fit. As a result, it is suggested to improve continuously the quality of teachers in these factors and indices in the framework of its strategic plan