آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

هدف از اجرای این پژوهش، بررسی کیفیت فعالیت های آموزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بو علی سینای همدان بر اساس مدل تحلیل اهمیت – عملکرد ((IPA بود. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده ادبیات و علوم انسانی بود که 350 نفر از آنان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که کیفیت فعالیت های آموزشی را در 7 بعد هدف، محتوا، روش تدریس، ویژگی های استادان، ساختار، امکانات و شیوه های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و در دو سطح وضع موجود و وضع مطلوب اندازه می گرفت. روایی پرسشنامه بر اساس دیدگاه متخصصان، بررسی و تأیید شد و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (96/0) به دست آمد. نتایج نشان داد که بین دیدگاه دانشجویان درباره وضع موجود و مطلوب کیفیت فعالیت های آموزشی درمجموع و به تفکیک همه ابعاد مورد بررسی، شکاف منفی و معنی داری وجود دارد. تفاوت شکاف در مؤلفه هدف، محتوا، روش تدریس، استادان، ساختار، امکانات و شیوه های ارزشیابی به ترتیب 060/1-، 346/1-، 886/0-، 121/1-، 249/1-، 472/1- و 886/0- بود. بیشترین شکاف، به ترتیب به ابعاد امکانات، محتوا، ساختار، ویژگی های استادان، هدف، روش تدریس و شیوه های ارزشیابی مربوط بود.

Investigating Students’ Opinions about the Quality of Educational Activities Undertaken by Faculty of Literature and Humanities of Bu Ali Sina University (based on the Importance-Performance Analysis Model)

The aim of this study was to investigate the quality of educational activities undertaken by Faculty of Literature and Humanities of Bu Ali Sina University based on the Importance-Performance Analysis Model. The statistical population of research included B.A. and M.A. students at the Faculty of Literature and Humanities, among whom a sample of 350 students were selected through available sampling method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire that measured seven dimensions of quality of educational activities, including objectives, content, teaching method, professors’ characteristics, structure, resources and the evaluation methods of academic achievement at two levels of current and ideal situations. The academic experts confirmed the validity of the questionnaire and its reliability was approved through Cronbach's Alpha Coefficient (0.96). The results showed that there was a significant and negative gap between students’ viewpoints in relation to the current and ideal situation of quality of educational activities in total and in respect to all the investigated dimensions. The gaps between the dimensions of objectives, content, teaching methods, professors, structure, resources and evaluation methods was expressed as -1.060, -1.346, -0.886, -1.121, -1.249, -1.472 and -0.886, respectively. The most visible gaps were related to dimensions of resources, content, structure, professors’ characteristics, objectives, teaching method and evaluation methods.

تبلیغات