تحلیل پدیدارشناسانه چالش های ناشی از افت استرس مولد تحصیلی در نظام ارزشیابی توصیفی کیفی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف واکاوی تجربه های زیسته آموزگاران، دانش آموزان و والدین در خصوص چالش های ناشی از کاهش افت استرس مولد تحصیلی در اجرای نامتوازن برنامه ارزشیابی توصیفی بر نظام آموزشی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند و به شیوه نمونه گیری هدفمند، پس از بررسی 63 نفر، به روش کُلایزی تحلیل شد. یافته ها در دو مقوله عمده «چالش هایی در حوزه فرایند یادگیری-یاددهی» و «چالش هایی در حوزه آینده علمی» به همراه نُه زیرمقوله دسته بندی شد. شواهد نشانگر کاهش شدید استرس مولد در دانش آموزان است که این امر، زمینه کاهش رقابت سازنده و تلاش، انگیزه پیشرفت و کاهش یادگیری عمیق در دانش آموزان و درنهایت، افت تحصیلی و کم سوادی را در پی داشته است. نتایج نشان داد تفکیک نشدن دو نوع استرس مفید و مضر در هدف گذاری برنامه ارزشیابی توصیفی، زمینه بروز و تشدید چالش های متعدد و متنوعی را فراهم کرده است. به نظر می رسد، هنگامی که هدف گذاری بر حذف کامل استرس دانش آموزان استوار شده باشد و ایشان هیچ گونه استرسی نداشته باشند و ملاک های ارزشیابی بسیار کلی باشد، حرف شنوی از معلم نداشته و همین امر ضمن تزلزل جایگاه آموزگاران، زمینه افزایش نافرمانی، افت عملکرد تحصیلی، توقعات نابجای دانش آموز و اولیا را فراهم کند.Phenomenological Analysis of Challenges Resulting From Loss of Eustress in Qualitative – Descriptive Evaluation System
The objective of the present study is to analyze the experiences of teachers, students and parents in connection with challenges resulting from decrease of eustress in uneven implementation of descriptive evaluation program in educational system and educational performance of the students. Data was collected upon performing Semi-Structured Interview and purposeful sampling on 63 persons as research sample and was analyzed with Colaizzi's method. The results show that lack of separation between Eustress and Distress, when targeting descriptive evaluation plan, results in manifestation and severity of many and varied challenges. When the students have no stress and the evaluation criteria is very general, they may not obey their teachers and this may cause precarious position for the teachers; provide disobedience increase; loss of educational performance as well as misplaced expectations of the students and their parents. The evidence shows severe decline of productive education stress among students and this matter ends in loss of constructive competition and efforts, achievement motivation and reduction of deep learning of students, and finally; it causes educational failure and illiteracy.