ارزشیابی کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از اجرای این پژوهش بررسی رابطه عوامل سه گانه؛ نمره دانشجویان، مرتبه علمی و وضعیت استخدامی استادان با نمره ارزشیابی استادان است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل همه استادان دانشگاه تربیت مدرس در سال های تحصیلی 92-91 و 93-92 به تعداد 670 نفر است که تعداد 336 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گرد آوری اطلاعات در بخش نمره های ارزشیابی استادان، گزارش تأیید شده دفتر امور هیئت علمی دانشگاه و در بخش نمره های اخذ شده دانشجویان در درس مربوطه، گزارش سامانه جامع گلستان بوده است که از روایی و پایایی لازم برخوردار است. برای پیش بینی نمره ارزشیابی از روی عوامل سه گانه از رگرسیون چند متغیره با روش گام به گام استفاده شد. عمده نتایج بیانگر آن است که بین نمره ارزشیابی استادان و عوامل سه گانه در سطح (05/0 P≤) رابطه معنی دار و مثبتی وجود دارد و سه متغیر با هم حدود 6 درصد از واریانس نمره ارزشیابی استادان را تبیین می کنند. همچنین مقادیر F، ضرایب رگرسیونی استانداردشده (β) و مقدار T در معادله رگرسیونی در سطح (05/0 P≤) معنی دار بوده است.Assessment of Teaching Quality of Faculty Members at Tarbiat Modares University
This descriptive-correlational study aimed at investigating the relationship between the triple factors of students’ score, academic level and employment status of professors and the professors’ assessment scores. The statistical population of this research was composed of all professors of Tarbiat Modares University in the 2012-2013 and 2013-2014 academic years (N= 670). Regarding this, it was attempted to select a total of 336 participants using the purposeful sampling method. Regarding the data collection tools used in relation to professors' assessment scores, it was decided to make use of verified reports prepared by the Office of Faculty Affairs of Tarbiat Modares University. Given the student's scores in the relevant courses, it was tried to make use of Golestan comprehensive reports, which were sufficiently reliable and valid. Then, the Step-Wise Multiple Regression was used to predict the assessment score in relation to the triple factors. The main results of this study indicated that there was a significant and positive correlation between the professors’ assessment scores and the triple factors (P≤0.05). Actually, the three variables together accounted for about 6% of the variance in the professors’ assessment scores. Also, F statistics, standardized regression coefficients (β) and T statistics were significant in the regression equation (P≤0.05).