چالش های کیفیت ارزشیابی برنامه درسی دوره آموزش مجازی (مورد مطالعه: دانشگاه شهید بهشتی) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی چالش های کیفیت ارزشیابی برنامه درسی دوره آموزش مجازی است. به این منظور از روش تحقیق توصیفی پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری 48 نفر از اعضای هیئت علمی آموزش مجازی بود که 42 نفر با توجه به جدول مورگان و با روش تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظرات استادان و کارشناسان حوزه برنامه درسی و آموزش الکترونیکی، تأیید و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرانباخ 89/0 محاسبه شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد که کیفیت ارزشیابی برنامه درسی آموزش الکترونیکی در ابعاد مدیریتی- اجرایی (36/2 M:) و تعریفی- حرفه ای (51/2M:) با چالش مواجه است. کیفیت ارزشیابی برنامه درسی آموزش مجازی دانشگاه شهید بهشتی با چالش هایی مواجه است که مدیران آموزش مجازی دانشگاه شهید بهشتی می توانند با اتخاذ تصمیمات منطبق با نتایج پژوهش و اجرای نظام نظارت و ارزشیابی مؤثر به حل موانع موجود اقدام کنند.The Challenges of the Quality Evaluation of Virtual Education Curriculum: The Case of Shahid Beheshti University
The aim of this study was to identify the challenges of the quality evaluation of virtual education curriculum. To this end, the descriptive survey method was used. The study population included the entire virtual education faculty members of Shahid Beheshti University, which were 48 individuals selected as the statistical sample according to Morgan table and proportional stratified random sampling. To collect the data of the study, a researcher-developed questionnaire was applied. Teachers’ and experts’ viewpoints were used to determine the validity of the questionnaire, and the reliability of the questionnaire was calculated 0.89 using Cronbach's alpha. To analyze the data, descriptive statistics (frequency, percentage, mean, standard deviation) and inferential statistics (one-sample t-test and t-test for two independent groups) were employed. The research findings showed that from the faculty members’ point of view, the evaluation of e-learning curriculum at the management and executive dimensions (M: 2.36), and also at the definitional and professional dimensions (M: 2.51) was challenging. The evaluation of e-learning curriculum of Shahid Beheshti University faces some challenges; however, E-learning management of Shahid Beheshti University can solve the problems and obstacles through making decisions in accordance with the results of the study and the implementation of effective systems for monitoring and evaluating.