آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تبیین ویژگی های ارزشیابی مطلوب برنامه درسی زبان آموزی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان بود. طرح پژوهش ترکیبی در هم تنیده بود. جامعه آماری در بخش کمی شامل همه معلمان شهر کرمان بود که از میان آنها 350 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کیفی نیز نمونه آماری شامل 30 نفر از معلمان برتر استانی در دوره ابتدایی بود. ابزار پژوهش در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود. در بخش کیفی نیز از مصاحبه غیرساختارمند برای جمع آوری داده ها استفاده شد. میزان پایایی پرسشنامه با استفاده از نرم افزار PLS و روش پایایی مرکب 91/0 و مقدار روایی همگرا 52/0 برآورد شد. عمده ترین نتایج پژوهش حاکی از آن بود که معلمان در ارزیابی یادگیری های زبانی کودک بیشترین اولویت را به استفاده از آزمون عینی و کمترین اولویت را به آزمون های استعداد و پیشرفت تحصیلی می دهند. همچنین، وقت گیر بودن فعالیت های نوشتاری معلمان، مانند ثبت مشاهدات و مدیریت پوشه کار و تکمیل فرم های ارزشیابی، از مهم ترین علل ضعف ارزشیابی برنامه درسی زبان آموزی از دیدگاه معلمان بود. از سوی دیگر، کاهش اضطراب دانش آموزان در کلاس درس زبان آموزی و همچنین تعامل دانش آموزان با یکدیگر و با معلم در برنامه درسی زبان آموزی، به ترتیب به عنوان مهم ترین دلایل قوت ارزشیابی برنامه درسی زبان آموزی از دیدگاه معلمان بود.  

The Description of Characteristics of the Desirable Evaluation of Language Teaching Curriculum in Elementary Education

The purpose of this study is to explain the characteristics of the desirable evaluation of elementary language teaching curriculum from teachers’ points of view. The research design was based on mixed methods. In the quantitative part, the statistical population included all of elementary teachers in Kerman city of whom a total of 350 teachers were selected as the sample. In the qualitative part, the sample consisted of 30 top teachers of the province at the elementary level. A researcher-made questionnaire and an unstructured interview method were used in the quantitative and qualitative parts respectively. The reliability was estimated at 0.91 using composite reliability via PLS software and the convergent validity was estimated at 0.52. The main results of this study indicated that teachers prioritize objective test in children language teaching evaluation, while the talent and achievement tests receive the least priority. Also, the time-consuming nature of teachers’ written activities, such as recording their observations and managing the workbooks and filling up the evaluation forms was among the most important reasons of the weaknesses of language teaching curriculum evaluation from teachers’ points of view. On the other hand, decreasing students’ anxiety in language teaching classrooms, and also the interactions of students with each other and with teacher in language teaching curriculum were the most important reasons of the strengths of language teaching curriculum evaluation from teachers’ points of view.

تبلیغات