آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل مدیریت عملکرد با تأکید بر ارزیابی عملکرد آموزش عالی کشور است. برای انجام این مطالعه، از روش تحقیق ترکیبی استفاده شده است، بدین صورت که؛ در مرحله اول رویکردها و مدل های مربوط به مدیریت عملکرد مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمونی، مضامین استخراج شده از ادبیات علمی در قالب دو سطح؛ «سازمان» و «کارکنان» کدبندی شد. در مرحله دوم متغیرهای 27 گانه احصا شده، در قالب پرسشنامه ای تنظیم و بین نمونه ای 132 نفری که با استفاده از جدول مورگان از بین جامعه 210 نفری نظام برنامه ریزی کشور انتخاب شده بود، توزیع شد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار لیزرل مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج یافته ها حاکی از این است که تمامی متغیرهای 16 گانه احصا شده در قالب سطوح مذکور، به عنوان متغیرهایی که باید در طراحی مدل مطلوب مورد توجه قرار گیرند، مورد تأیید قرار گرفت. همچنین با توجه به اینکه قدر مطلق مقدار آماره t برای تمامی روابط بین متغیرها بزرگ تر از مقدار بحرانی 96/1 و نیز تمامی بارهای عاملی در حالت استاندارد بزرگ تر از 5/0 به دست آمد، لذا هیچ کدام از روابط رد نشده و تمامی متغیرها و روابط تأیید شد. درنهایت مدل اولیه تحقیق نیز تأیید شد.

Designing a Model of Performance Management with an Emphasis on Higher Education

The aim of this research is designing a model of performance management with an emphasis on performance evaluation of higher education. In the first stage of the study, the approaches and models of performance management are discussed and, through a thematic method, the content extracted from the scientific literature at two-levels- "organization" and "people"- was classified. In the second stage, 27 variables inferred, in form of a questionnaire which was dispersed among a sample of 132 people who were selected from a 210 population of the country's planning system, applying persons. The collected data were analyzed using LISREL software. The results indicate that all 16 persons envisaged in the framework of the above-mentioned variables- as variables that must be considered in the design of performance management model- were approved. Also, according to the absolute value of the t-statistic for all the relationships between variables greater than the critical value of 1.96 and all the factor loadings greater than 0.5 obtained in standard mode, none of the relationships were rejected and all variables and relationships were confirmed and the initial version of the research was approved.

تبلیغات