ارزیابی اثر نوع دوستی کارکنان بر نوآوری سازمانی در محیط های دانشگاهی: تبیین نقش میانجی تعلق خاطر کاری (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثر نوع دوستی بر نوآوری سازمانی با تبیین نقش میانجی تعلق خاطر کاری در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به شیوه کمی انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی است. نمونه آماری شامل 132 نفر از جمعیت آماری 630 نفری کارکنان و مدیران دانشگاه مذکور که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های پژوهش، دو پرسشنامه و یک مقیاس بود که پس از سنجش و تأیید روایی و پایایی آنها مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل نتایج داده های آماری پژوهش نشان داد که میانگین نوع دوستی کارکنان از حد کفایت مطلوب بالاتر است و تعلق خاطر کاری در کارکنان از حد کفایت قابل قبول بالاتر است. نوآوری سازمانی از حد کفایت قابل قبول پائین تر است. همچنین بر اساس یافته ها بین سه متغیر اصلی پژوهش همبستگی وجود دارد. متغیر تعلق خاطر کاری 47 درصد واریانس نوآوری را تبیین می کند و متغیر نوع دوستی 11 درصد واریانس تعلق خاطر کاری را تبیین می کند، ولی متغیر نوع دوستی به صورت مستقیم بر متغیر نوآوری اثرگذار نبوده و نوع دوستی به واسطه تعلق خاطر کاری، نوآوری سازمانی را پیش بینی می کند.The Evaluation of the Effect of Employees’ Altruism on Organizational Innovation in Academic settings: the Mediating Role of Work Engagement
This study examines the effect of altruism on organizational innovation and strives to explain the role of work engagement as a mediator among the employees of Shiraz University of Medical Sciences. The research has applied a descriptive/correlational method. The statistical population consists of 132 out of the 630 members of the staff and the managers, selected via simple random sampling. Data collection instruments included two questionnaires and a scale, which were used after the approval of their validity and reliability. Statistical analysis showed that the employees’ altruism mean and employees’ work engagement mean are higher than the desirable levels; however, the organizational innovation mean is lower than the acceptable level. According to the research findings, there is a correlation between the three variables. Work engagement variable explain 47% of the variance of innovation and 11% of the variance of work engagement. But the altruism variable has not affected the innovation variables directly.