آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

هدف اصلی مطالعه حاضر، طراحی و تدوین شاخص های ارزیابی عملکرد پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل همه اعضای هیئت علمی و کارشناسان پژوهشگاه و نیز همه اسناد منتشر شده در حوزه پژوهش در آموزش و پرورش بودند. 8 نفر از افراد با روش نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. همچنین همه اسناد مرتبط شناسایی شده (40 سند) نیز، به عنوان نمونه پژوهش، مطالعه و بررسی شدند. داده های پژوهش با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و فرم تحلیل محتوای اسناد و مصاحبه ها جمع آوری شدند. با توجه به کدهای استخراج شده از تحلیل محتوای مصاحبه ها و اسناد، تعداد 111 شاخص تدوین شد. این شاخص ها در جلسه ای با حضور پنج نفر از مصاحبه شوندگان، بررسی و تعداد 32 شاخص حذف شد. شاخص های تدوین شده در مقوله های مختلفی دسته بندی شدند. برون دادها و دستاوردها با 19 شاخص، پیامدها با 10 شاخص، منابع و تسهیلات با 6 شاخص و آموزش و توانمندسازی نیز با 5 شاخص؛ ازجمله مقوله های ارزیابی عملکرد  پژوهشگاه است.

Designing and Codifying Evaluation Indexes of the Performance of Research System in Education; Case Study: Institue of Ministry of Education Studies, Using a Qualitative Approach

The purpose of the present study is to design and codify the performance evaluation indexes in the Institute of Ministry of Education studies. The study was conducted through a qualitative approach using content analysis. The population of the study included all professors and experts of the institute and also all the published documents in the research field of Education system. Using smart sampling method to achieve theoretical saturation, 8 people were chosen and interviewed. Moreover, all the identified related documents (40 documents), were studied as research samples. Data collection was performed through semi-structured interviews and content analysis forms of documents and interviews. According to the extracted codes from the content of the documents and interviews, 111 indexes were compiled. The indexes were studied in a meeting with the presence of 5 interviewees and 32 indexes were eliminated. The selected indexes were classified in different categories. Outputs and achievements with 19 indexes, outcomes with 10 indexes, resources and facilities with 6 indexes and instruction and empowerment with 5 indexes are examples of categories of performance evaluation.

تبلیغات