ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه علم و فرهنگ بر اساس مدل سروکوآل از دیدگاه دانشجویان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه علم و فرهنگ بر اساس مدل سروکوآل از دیدگاه دانشجویان انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش جمع آوری اطلاعات از نوع توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری، همه دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ به تعداد 5701 نفر در نظر گرفته شد. برآورد حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 361 نفر بود ولی در نهایت به دلیل استقبال دانشجویان 394 نفر وارد تحلیل شدند. روش نمونه گیری هم به شیوه طبقه ای نسبتی با توجه به حجم دانشکده های موجود و مقاطع تحصیلی کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی و کارشناسی ارشد انجام شد. در مقطع دکتری به دلیل تعداد اندک دانشجویان نسبت به مقاطع دیگر سرشماری صورت گرفت. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. میزان پایایی پرسشنامه با توجه به ضریب آلفای کرونباخ 86/0 به دست آمد. نتایج نشان داد؛ انتظارات دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی در سطح زیاد و ادراک در سطح کم است. همچنین، در تمامی ابعاد کیفیت خدمات آموزشی، شکاف منفی کیفیت وجود داشت که بیش ترین میانگین شکاف کیفیت در بُعد ملموسات (9596/1-) و پس از آن به ترتیب در ابعاد همدلی (6478/1-)، تضمین (6287/1-)، پاسخگویی (6072/1-) و اطمینان (5961/1-) بود. در بین متغیرهای جمعیت شناختی تنها بین ادراک دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی از کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه تفاوت معنی داری مشاهده شد.Evaluating the Quality of Educational Services in University of Science and Culture based on SERVQUAL Model from Students’ Viewpoints
The purpose of this study was to evaluate the quality of educational services in the University of Science and Culture based on SERVQUAL model from students’ viewpoints. The methodology used in this study was applied research and descriptive-survey in terms of purpose and method of data collection. The statistical population was all of 5701 students of University of Science and Culture. The number of samples, based on Morgan table, was 361 people. Finally, due to students welcome,394 people were entered into the analysis. Also, considering to the volume of existing faculties and discontinuous bachelors, undergraduate, graduate and postgraduate sections, sampling was conducted in the relative stratified method. Due to the small number of students at the doctoral level, compared to other sections, census was conducted. A researcher-made questionnaire was used to gather data. Considering Cronbach's Alpha coefficient, its reliability was calculated as 0.86.Data analysis was performed using descriptive and inferential statistics. The results showed that students' expectations of the quality of educational services is at high level and students' perception of the quality of educational services is at low level. Also, the quality considering all the aspects of educational services displays the negative gap of quality. The greatest gap was in the tangibles (-1.9596) and then in the dimension empathy (-1.6478), assurance (-1.6287), responsiveness (-1.6072) and reliability (-1.5961). Among the demographic variables, only between the perceptions of students in different grades of quality of educational services a significant difference was observed