آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

 هدفپژوهش حاضر طراحی اهداف و محتوای چند درس اختیاری درباره فناوری نانو  در مقطع کارشنا سی برای دانشجویان فنی- مهندسی و علوم پایه بود. نوع تحقیق، کاربردی، توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن، اعضای هیأت علمی دانشگاه ها، دانشجویان مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد  فعال در حوزه نانوفناوری در سال 93-1392 بودند که 202 نفر با روش نمونه گیری هدفمند و داوطلبانه انتخاب شدند. ابزار گردآوری، فرم نظرسنجی محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن با استفاده از نظرات ده نفر از اساتید و متخصصان حوزه نانو بررسی شد و در پایان 34 هدف و 142 موضوع به عنوان سؤالات اصلی فرم نظرسنجی انتخاب شد. پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ 98/0 بدست آمد. داده ها با آزمون های ناپارامتری رتبه ای علامت دار ویلککسون، نمونه های مستقل کروس- کالوالیس و نسبت دوجمله ای، تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که در سطح اطمینان 95 درصد اهداف طراحی شده مهم و ضروری هستند و محتواها با اهداف مربوط، تطا بق دارند.

Designing Objectives and Contents for Some Optional Courses in Nanotechnology at Undergraduate Level for the Faculties of Engineering and Basic Science

This research is aimed to design the objects and contents of several optional courses about nanotechnology for undergraduate students of engineering and basic sciences faculty. The research is applied, descriptive and field surveying. The population was all faculty members of universities, Ph.D. and Master students being active in nanotechnology field in academic year of 2013-2014. The sample consisted of 202 individuals that have been selected by purposive, voluntary and hazard sampling method. The tool was researcher made survey questionnaire. Content validity of the survey questionnaire was performed by 10 professors and experts and its Cronbach's alpha was 0.98 which represents an excellent reliability. The data were analyzed by descriptive and inferential statistics using SPSS software. In inferential statistics, one-sample binomial test, independent-samples Kruskal-Wallis test and one-sample Wilcoxon signed rank test were used. The results showed at the 95% confidence level, all suggested objects are important in the viewpoint of respondents and each suggested content is consistent of its object

تبلیغات