آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان کارآیی بیرونی آموزشکده های فنی و حرفه ای استان یزد طی سال های 1388 تا 1390 انجام شده است. کارآیی بیرونی در واقع میزان پاسخگویی فارغ التحصیلان را به نظام اجتماعی در ابعاد فردی، اجتماعی و اقتصادی مشخص می نماید. روش پژوهش توصیفی و از نوع کاربردی است. جامعه پژوهش همه فارغ التحصیلان آموزشکده های فنی و حرفه ای استان یزد به تعداد 3736 نفر بودند، که از این میان 350 فارغ التحصیل با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم طبقات، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بوده و روایی ابزار قبل از اجرا مورد تأیید متخصصان قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر آن بود که، کارآیی بیرونی در بُعد فردی 0/65، در بُعد اجتماعی 4/63 و در بُعد اقتصادی 0/60 درصد است. در مجموع با توجه به عدم تحقق 2/37 درصد از کارآیی بیرونی، می توان بیان نمود که درصد کارآیی بیرونی مطلوب نبوده و چاره جویی در این زمینه توسط مسئولان ستاد و مدرسان ضروری به نظر می رسد.

The Study of the External Efficiency of Technical and Vocational University During 2009 To 2011 (Case Study: Technical and Vocational Colleges in Yazd Province)

This research has been conducted with the aim of surveying the amount of external efficiency of technical and vocational colleges in Yazd province during 2009-2011 years. External efficiency, in fact, is determined by the amount of graduates' accountability to individual, societal, and economical dimensions of social system. In this study the method is descriptive-survey and its approach is applicable. The statistical populations of the research were all the 3736 technical and vocational graduates in Yazd province which among them 350 graduates were selected through random multi-stage sampling. A researcher made questionnaire was used to gather the data. Its validity has been admitted by specialists. The descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. The results of the research indicated that the external efficiency was 65% in individual, 63.4% in societal and 60% in economical dimensions respectively. In general, with respect to the lack of obtaining 37.2% of external efficiency, it can be said that the external efficiency percentage is not desirable and therefore, it is necessary for staff members and teachers to find a suitable solution.

تبلیغات