آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

هدف از این نوشتار بررسی تطبیقی برنامه درسی تکنولوژی آموزشی کشورهای منتخب با ایران است. برای این مقصود با استفاده از روش توصیفی- مقایسه ای، 12 دانشگاه مهم دنیا از نه کشور جهان انتخاب شد و برنامه درسی کارشناسی ارشد آنها با برنامه درسی این رشته در ایران در سه حیطه برنامه درسی، سرفصل ها، و رویه و خط مشی ها مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در سه حیطه مذکور بین کشورهای پیشرفته و همچنین بین کشورهای پیشرفته و ایران تفاوت ها و شباهت هایی وجود دارد. همچنین برخی از نوآوری های این رشته در دانشگاه های مهم جهان شناسایی گردید. از جمله مهم ترین این نوآوری ها، تنوع اهداف برنامه درسی، تعدد واحدها و درس های اختیاری، داشتن آزمون جامع و حضور دانشجویان در کمیته بازنگری برنامه درسی بود. بر اساس بررسی های انجام شده پیشنهادهایی برای برنامه درسی ایران به ویژه در حوزه اهداف، سرفصل ها و رویه های اجرایی ارائه گردید. 

A comparative study of Educational Technology Graduate Programs in Some selected countries and Iran

The purpose of this paper is a comparative study of educational technology curriculum in selected countries with Iran. Therefore, using descriptive - comparative world's 12 leading universities from nine countries were selected and graduate curriculum with course curriculum in Iran three areas of the curriculum, syllabus, and procedures and policies were analyzed. The results showed that in the three areas between developed countries and between developed countries and Iran, there are differences and similarities. Also, some of the innovations in this field were identified. Among the most important innovations, curriculum goals of diversity, multiplicity, and elective courses, students have exams and the curriculum was revised in committee. Based on studies performed proposals for Iran, especially in the area of curriculum objectives, curriculum and administrative procedures were presented. the world's leading universities were identified based on their recommendations for Iran curriculum, especially in the area of goals, curriculum and administrative procedures were presented. 

تبلیغات