آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

آزمون نیمه متمرکز دکتری در سال 1391 به منظور انتخاب مستعدترین افراد برای ادامه تحصیل در بالاترین سطح تحصیلات آموزش عالی برگزار شد. پذیرش داوطلبان براساس نمره آزمون که به طور متمرکز توسط سازمان سنجش برگزار شد و نمره مصاحبه که توسط دانشگاه ها اعلام گردید، به نسبت مساوی، صورت پذیرفت. هدف این تحقیق بررسی وضعیت علمی داوطلبان شرکت کننده و پذیرفته شده در این آزمون برحسب دانشگاه فارغ التحصیلی می باشد. بنابر این با استفاده از روش تحقیق توصیفی تحلیلی، با بهره گیری از مباحث علمی آمار توصیفی و استنباطی به بررسی، تجزیه و تحلیل داده های ثبت شده در پایگاه داده ای سازمان سنجش به عنوان جامعه آماری این تحقیق پرداخته شده است. یافته ها و نتایج این تحقیق براساس متغیر هایی مانند جنسیت، دوره قبولی، میانگین نمرات، معدل کارشناسی، کارشناسی ارشد و نمره های کتبی آزمون و مصاحبه در گروه های نه گانه آزمایشی، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که دانشگاه های دولتی درصد قبولی بالاتری نسبت به سایر دانشگاه ها دارند و بیشتر فارغ التحصیلان آنها در دوره های روزانه پذیرفته شده اند. علاوه بر این میانگین نمره کسب شده در آزمون دکتری توسط فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی در گروه های آزمایشی بالاتر از دانشگاه های دیگر است. 

Assessment of academic qualifications of candidates in the Semi-Intensive Ph.D. Entrance exam (1391) based on the Graduating University

Semi- centralized Ph.D. examination was held in 1391 in order to select the most talented candidates to study at the highest level of the higher education. The selection of candidates was done by equal combination of two scores: first was the score of the centralized test that was held by National Organization for Educational Testing (NOET) and the second score was the interviews score that were announced by the universities. The aim of this study is to investigate the scientific assessment of candidates and accepted ones in the semi- intensive PH.D. Entrance test based on the graduating university. Using the descriptive and inferential statistical methods, survey and analysis of data recorded in the database of NOET, as a statistical population, was implemented. The findings and results of this study on the basis of variables such as gender, the level of the degree of the accepted university, GPA of bachelor degree, GPA of master degree, test score and interview score in nine experimental groups were investigated. With this study, we found that public universities have a higher accepted percentage than any other universities and the most of their graduates are accepted in the public universities. In addition, the mean scores obtained by graduates of public universities in the PH.D. Test in the most of the experimental groups are higher than other universities.  

تبلیغات