آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رهبری خدمتگزار در ارتقای اعتماد سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی و طرح پژوهشی همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل همه کارکنان دانشگاه ارومیه می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم هر طبقه 234 نفر به عنوان نمونه آماری برای مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از سه پرسشنامه رهبری خدمتگزار، اعتماد سازمانی و توانمندسازی استفاده شد. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزارهای آماری LISREL, SPSS تحلیل شدند. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که اثر مستقیم رهبری خدمتگزار بر توانمندسازی (84/0) مثبت و معنی دار بود. اثر مستقیم این متغیر بر اعتماد سازمانی نیز (39/0) مثبت و معنی دار بود. اما اثر توانمندسازی بر اعتماد سازمانی به میزان (28/0) معنی دار نبود. اثر غیر مستقیم رهبری خدمتگزار بر اعتماد سازمانی با میانجی گری توانمندسازی به میزان (24/0) مثبت، معنی دارنبود. 

The Role of Servant Leadership in Enhancing Organizational Trust with Mediator Role of Empowerment )Case Study Urmia University staff(

The purpose of this study is to investigate the impact of servant leadership in enhancing organizational trust with mediator role of empowerment. The current research method is descriptive and the research project used was based on Structural equations model. The statistical population is all employees of Urmia University with 234 individuals in each stratum selected by stratified random sampling method. Data was gathered through three questionnaires, the servant leader, Organizational trust and Empowerment. After collecting the data it was analyzed by SPSS and LISREL. Results of structural equation modeling showed that the direct effect of the servant leader on empowerment (0/84) is positive and significant. Direct effects of this variable on organizational trust (0/39) is also positive and significant. However, the empowerment effect on organizational trust (0/28) is not significant. Indirect effect of servant leader on organizational trust with intermediary of empowerment (0/24) is not positive and significant. 

تبلیغات