ارزشیابی فرآیندها و عوامل درونی گروه آموزشی: مطالعه موردی گروه آموزشی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف اصلی این پژوهش ارزیابی درونی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا، به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف آموزش و پژوهش در سطح گروه آموزشی می باشد. به منظور ارزیابی گروه مذکور شش عامل شامل اول- اعضای هیأت علمی، دوم- دانشجویان، سوم- دانش آموختگان، چهارم- فرآیند تدریس- یادگیری، پنجم- امکانات و تجهیزات آموزشی- پژوهشی، و ششم- پژوهش، مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش از نوع پیمایشی است و در تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی استفاده شده است. صحت سؤالات پرسشنامه با استفاده از روش روایی صوری، مورد تأیید متخصصان فن قرار گرفت. برای برآورد پایایی پرسشنامه ها، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که مقدار میانگین آن 76/0 به دست آمد. نمونه های تحقیق شامل دانشجویان 75 نفر، دانش آموختگان 58 نفر، اعضای هیأت علمی پنج نفر و چهار نفر کارکنان گروه بودند. بازه زمانی انجام تحقیق در سال های 1388 تا 1389 بوده است. نتایج به دست آمده نشان داد که وضعیت گروه آموزشی به لحاظ عامل اعضای هیأت علمی و عامل فرآیند تدریس- یادگیری در سطح مطلوب، و عامل دانشجویان، دانش آموختگان، امکانات و تجهیزات آموزشی- پژوهشی و عامل پژوهش در سطح نسبتاً مطلوب بود.Evaluation of Internal Processes and Factors of an Academic Department: Case study of Agricultural Extension and Education Department of Bu-Ali-Sina University
The main purpose of this study is internal evaluation of Agricultural Extension and Education Division of Bu-Ali Sina University in order to identify the strengths and weaknesses of teaching and research at micro level. In order to evaluate the department status, six factors were studied including 1) faculty members, 2) students, 3) graduates, 4) teaching- learning, 5) facilities and equipment, and 6) research. This study was a survey and descriptive statistics were used for analyzing data. Validity of questions used in the questionnaire was confirmed by an expert team. For calculating the reliability of the questionnaire the Cronbach alpha coefficient was used. The average value of this test was 0. 76. The study samples included 75 students, 58 graduates, five faculty members, and four other staff in the Department. The study was conducted between 2000 and 2001. The results revealed that the department status was desirable in terms of both faculty members and teaching- learning factor. However, in terms of students, graduates, facilities and equipment, and research factor it was fairly desirable.