آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸

چکیده

هدف: هویت سازمانی مدیران را می توان عاملی مهمی در ارتقاء افزایش کیفیت گزارشگری مالی تلقی نمود، چراکه این رویکرد مدیران است که باعث می شود تا واقعیت های عملکردی به موقع و قابل اتکاء در اختیار ذینفعان قرار گیرد. لذا هدف این مطالعه، بسط فرآیند راف گرافیِ کارکرد هویت سازمانی مدیران جهت ارزیابی پیامدهای گزارشگری مالی فرصت طلبانه می باشد.  روش: در این مطالعه که به لحاظ جمع آوری داده ها، ترکیبی محسوب می شود، ابتدا از طریق فراترکیب نسبت به شناسایی ابعاد هویت سازمانی مدیران و پیامدهای گزارشگری مالی فرصت طلبانه اقدام می شود و سپس براساس تحلیل دلفی فازی، سطح پایایی ابعاد شناسایی شده مورد کنکاش قرار می گیرد. در بخش کمی نیز جهت تعیین مهمترین محور اثرگذار هویت سازمانی مدیران در ارزیابی پیامدهای گزارشگری مالی فرصت طلبانه، از مجموعه فرآیند راف و ویکور خاکستری استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش در بخش کیفی از تعیین 5 بعد محرک در هویت سازمانی مدیران و 5 پیامد گزارشگری مالی فرصت طلبانه حکایت دارد. از طرف دیگر، نتایج در بخش کمی نشان داد، حمایت ابزاری مدیران به دلیل هویت سازمانی تقویت شده، احتمالاً می تواند مانع از کاهش کارایی سرمایه گذاری شرکت ها به عنوان پیامد منفی گزارشگری مالی فرصت طلبانه می گردد. نتیجه گیری:  این نتیجه بیان کننده ی این موضوع است که وجود چنین رویکرد حمایتگرایانه ای توسط مدیران باعث می شود تا رویه های استراتژیک شرکت در تأمین دانش سازمانی به شکل ابزارگرایانه تقویت گردد و مدیریت نسبت به توسعه ی چنین سیستم هایی باهدف کاهش هزینه های عملیاتی اقدام نماید.

The Function of Managers’ Organizational Identity in Assessing the Consequences of Opportunistic Financial Reporting: an extension of the raphography process

Objective: Financial reporting is considered as one of the most important sources of information available in the capital markets, which should meet the expectations arising from reality and social contexts, and plays an effective role in the development of investment and increasing the efficiency of the capital market. Therefore, the organizational identity of managers can be considered an important factor in improving the quality of financial reporting, because it is the approach of managers that makes timely and reliable performance facts available to stakeholders. The purpose of this study expanding the process of graphing rough sets the function of manager’s organizational identity to evaluate the opportunistic financial reporting consequences. Methods: In this study, which is considered to be a combination in terms of data collection, first, through meta-combination, the identification of the organizational identity dimensions of managers and the consequences of opportunistic financial reporting is done, and then, based on the fuzzy Delphi analysis, the reliability level of the identified dimensions is investigated. In the quantitative part, in order to determine the most important influencing axis of the managers organizational identity in evaluating the consequences of opportunistic financial reporting was used Rough and VIKOR process sets. The statistical population of this research was 15 accounting experts in the qualitative part and 30 managers with experience in capital market companies participated in the quantitative part. Results: The results of the research in the qualitative part indicate the determination of 5 driving dimensions in the managers’ organizational identity and 5 opportunistic financial reporting consequences. On the other hand, the results in the quantitative section showed that the instrumental support of managers due to the strengthened organizational identity can probably prevent the reduction of investment efficiency of companies as a negative consequence of opportunistic financial reporting. Conclusion: This result shows that the existence of such a patronizing approach by the managers makes the company's strategic procedures in providing organizational knowledge to be strengthened instrumentally and the management should act on the development of such systems with the aim of reducing operating costs and in this way help to maintain the balance of the company's investment efficiency.

تبلیغات