آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱

چکیده

کژرفتاری سازمانی از ضعف ها و مشکلات سازمانی هستند که به دلیل اهمیت و تأثیر آن ها در عملکرد سازمانی همواره مورد توجه محققان بوده اند. از این رو هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی کژ رفتاری سازمانی مستخرج از پیشینه تحقیق با استفاده از روش فراترکیب بود. جامعه آماری شامل مقالات منتشرشده در سال های 1995 تا 2021 بود که پس از غربالگری تعداد ۶۰ مقاله برای تجزیه وتحلیل نهایی انتخاب شد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از تحلیل تم و از طریق نرم افزار مکس کیودا انجام گرفت. از تجزیه وتحلیل مقاله ها 281 کد استخراج شد که در 57 مقوله و 5 تم اصلی طبقه بندی شد. تم های اصلی شناسایی شده شامل علل بروز کژرفتاری سازمانی، متغیرهای تعدیلگر، متغیرهای میانجی، ماهیت کژرفتاری سازمانی، هدف کژرفتاری سازمانی، انواع کژرفتاری سازمانی و پیامدهای آن است. استخراج الگوی حاضر برای شناسایی خلأهای موجود در تحقیقات کژرفتاری سازمانی به منظور روشن شدن مسیر تحقیقاتی در آینده و مدیریت آن ها در سازمان می تواند مفید باشد.

The pattern of Organizational Misbehaviors: Causes, Content and Consequences

Organizational misbehaviors are one of the organizational weaknesses and problems that researchers have always considered due to their importance and impact on organizational performance. This study aims to provide a Pattern of organizational misbehavior extracted from the research literature using the  meta-synthesis method. The statistical population includes articles published between 1995 and 2021. After screening, 60  articles were selected for final analysis. Data analysis was performed using a deductive approach to thematic analysis with MAXQDA 2020; from the analysis of articles, 281 codes were extracted and classified into 57 categories and five main themes. The main identified themes include the causes and context of the organizational misbehavior, moderating variables, mediating variables, the nature of the organizational misbehavior, the purpose of the organizational misbehavior, types of the organizational misbehavior, and its consequences. Extracting the present pattern to identify gaps in organizational misbehavior research can be useful in clarifying the direction of future research and managing them in the organization.

تبلیغات