آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

با توجه به پیشرفت روزافزون فن آوری های متنوع و اهمیت آن ها برای بقا و رقابت بین المللی شرکت ها در صنایع مختلف، تدوین و اجرای راهبردهای صحیح و متناسب هر سازمان با توجه به ظرفیت ها و توانمندی های فن آورانه ی ویژه ی آن بسیار حایز اهمیت است. هدف این تحقیق نیز، شناسایی و اولویت بندی مولفه های نوآوری فن آورانه و بررسی نقش آن ها در موقعیت راهبردی سازمان ها با رویکرد کمّی است. برای مطالعه حاضر، از روش تحقیق کمی (پرسشنامه) و ابزار مصاحبه به منظور استخراج بخشی از اطلاعات مورد نیاز استفاده گردید. جامعه ی آماری تحقیق، شرکت فولاد مبارکه ی اصفهان است و داده های تجربی با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری به وسیله نرم افزار لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان می دهد که بین مولفه های نوآوری فن آورانه و موقعیت راهبردی سازمان روابط مثبت و معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر، برای سیاست گذاری و بهبود عوامل نوآوری فن آورانه در سازمان ها می توان از راهبردهای متناسب با هریک از آن ها استفاده نمود. لذا، مجتمع فولاد مبارکه ی اصفهان به منظور کسب جایگاه رقابتی برتر باید عوامل نوآوری فن آورانه را به طورهمزمان با استفاده از راهبردهای درست و مناسب به کار گیرد و نوآور و پیشرو باشد. همچنین، مدلی برای بررسی رابطه بین مولفه ها ارایه گردید که با توجه به نتایج تحقیق تایید شد. براساس یافته-های این تحقیق، عوامل خروجی نوآوری فن آورانه نسبت به سایر مولفه ها کمترین اثرگذاری را بر راهبرد هزینه این شرکت دارد.

Explaining the role of technological innovation in the strategic position of the organization(Case of study: Esfahan ́s Mobarakeh Steel Company in Iran)

Considering the ever-increasing progress of various technologies and their importance for the survival and international competition of companies in various industries, it is very important to formulate and implement the correct and appropriate strategies of each organization according to its special technological capacities and capabilities. This study aims to identify the technological innovation components of the organization and examine their role in the strategic position of the organization. For the present study, quantitative research method (questionnaire) and interview tool were used in order to extract part of the required information. The statistical community of the research is the Esfahan's Mobarakeh Steel Company, and the experimental data were analyzed using structural equation modeling by Lisrel software. The results of this research show that there are positive and significant relationships between the components of technological innovation and the strategic position of the organization. In other words, for policymaking and improvement of technological innovation factors in organizations, appropriate strategies can be used for each of them. Therefore, in order to gain a superior competitive position, Esfahan's Mobarakeh Steel Complex must apply the factors of technological innovation at the same time using the right and appropriate strategies and be innovative and progressive. Also, a model was presented to investigate the relationship between the components, which was confirmed according to the research results. Based on the findings of this research, the output factors of technological innovation have the least effect on the cost strategy of this company compared to other components.

تبلیغات