آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

هدف اصلی این مقاله شناسایی مداخلات مؤثر برای موفقیت مدیران مدارس شهر تهران است روش پژوهش کیفی و جامعه آماری شامل همه استادان رشته مدیریت آموزشی و نیزکلیه مدیران مدارس برتر در سال تحصیلی 1399-1398 شهر تهران بود. 8 نفر از استادان و 7 نفر از مدیران مدارس برتر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و از آن ها مصاحبه هایی نیمه ساختار یافته به عمل آمد؛ برای تحلیل داده ها از تکنیک تحلیل موضوعی (تم) استفاده شد. برای اطمینان از روایی پژوهش، از بررسی توسط اعضاء (مصاحبه) و روش چند سویه نگری منابع داده ها و برای محاسبه پایاییِ کدگذاری های انجام شده، از روش های پایایی باز آزمون و پایایی توافق درون موضوعی (توافق بین دو کد گذار) استفاده گردید. در نتیجه این مطالعه؛ مداخلات مؤثر برای موفقیت مدیران مدارس شهر تهران شامل مؤلفه های شناخت یا تعیین مأموریت و رسالت و هدف و تدوین طرح و برنامه برای توسعه و پیشرفت مدرسه، مدیریت تفاوت ها، ارزشیابی و بازخورد، نظارت و راهنمایی و هدایت هوشمندانه، بکارگیری بهینه همکاران، شناخت و اجرای صحیح وظایف، نقش ها و مسئولیت ها و مدیریت چالش ها، مدیریت بهینه منابع، تقویت حس امنیت در مدرسه، حمایت از استقلال معلمان در تدریس، تلاش در جهت جذب و حفظ و حمایت و انگیزه دهی به معلمان با کیفیت و دانش آموزان، تلاش در جهت توانمند سازی خود و معلمان، شناسایی نیازها، مسائل و مشکلات مدرسه، دانش آموزان و معلمان و تلاش برای رفع آن ها، تلاش در جهت ایجاد آمادگی برای زندگی، اشتغال و ادامه تحصیل دانش آموزان، ایفای نقش رهبری می باشند.

Identify effective interventions for the success of School administrators

The main purpose of this article is to identify effective interventions for the success of school principals in Tehran. 8 teachers and 7 top school principals were selected using purposive sampling method and were interviewed semi-structured. By selecting this number of individuals, the researcher reached a theoretical saturation in gathering information at the interview stage; thematic analysis technique (theme) was used to analyze the data. To ensure the validity of the research, members reviewed and multidimensional data sources were used, and to calculate the reliability of the coding, the methods of retest reliability and intra-subject agreement reliability (agreement between two coders) were used. As a result of this study; Effective interventions for the success of school principals in Tehran, including the components of recognizing or determining the mission and purpose and formulating a plan for school development and progress, difference management, evaluation and feedback, monitoring and smart guidance, optimal use of colleagues, recognition and implementation Proper tasks, roles and responsibilities and management of challenges, optimal management of resources, strengthening the sense of security in school, supporting the independence of teachers in teaching, striving to attract and retain and supporting and motivating quality teachers and students, striving for empowerment Self-improvement and teachers, identifying the needs, problems and issues of the school, students and teachers and trying to solve them, trying to prepare students for life, employment and education, play a leadership role. Quantitatively, the framework of the identified interventions was re-implemented in the interviewed sample and the identified interventions were approved.

تبلیغات