بررسی همبستگی کیفیت خدمات الکترونیک سامانه هوشمند تعاون بر رضایتمندی شرکت های تعاونی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از انجام پژوهش بررسی رابطه کیفیت خدمات الکترونیک بر رضایتمندی مخاطبین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در معاونت تعاون بود. روش انجام این تحقیق به صورت توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش، مخاطبین سامانه هوشمند تعاون بودند که از بین آنها 67 نفر به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. مدل مفهومی به کار برده شده در این پژوهش، مدل کیفیت خدمات الکترونیکی سانتوز (2003) و مدل رضایت مشتریان بارنز و ویجن می باشد و به منظور جمع آوری داده ها نیز از پرسشنامه خدمات الکترونیک(مهدی نژاد و قائد محمدی،1395) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون در نرم افزار spss استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که ارتباط کیفیت خدمات الکترونیک سامانه هوشمند تعاون با رضایت مخاطبین با ضریب 90/0 و در سطح معناداری(000/.) مثبت و معنادار می باشد و همچنین نتایج همبستگی پیرسون ابعاد کیفیت خدمات الکترونیک (کارایی، دردسترس بودن، کامل بودن، محرمانه بودن و پاسخگویی) با رضایت مخاطبین نیز با ضریب همبستگی بین 78/. تا 87/. و در سطح معناداری (000/.) مثبت و معنادار است. نتایج تحلیل نشان داد، کیفیت خدمات الکترونیک سامانه هوشمند تعاون تا 81/0 می تواند تغییرات رضایتمندی را پیش بینی کند که این مقدار نشان دهنده وابستگی زیاد متغیر وابسته به متغیر مستقل می باشد و نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که از بین شاخص های کیفیت ارتباط با مخاطب، دوشاخص کارایی و پاسخگویی بیشترین تاثیر را بر رضایت مخاطبین داشته استInvestigating the relationship between the quality of electronic services of the intelligent cooperative system on the satisfaction of cooperative companies
The purpose of this study was to investigate the relationship between the quality of electronic services and the satisfaction of the audience of the Ministry of Cooperatives, Labor and Social Welfare in the Deputy for Cooperative Affairs. The method of this research was descriptive and correlational. The research population was the audience of the intelligent cooperative system, from which 67 people were selected as the sample using the available sampling method. The conceptual model used in this research is Santoz (2003) e-service quality model and Barnes & Vijen customer satisfaction model. In order to collect data, the e-service questionnaire (Mehdinejad and Ghaed Mohammadi, 2016) was used. . Pearson correlation coefficient and regression analysis in SPSS software were used for data analysis. The results of data analysis showed that the relationship between the quality of electronic services of the intelligent cooperative system and customer satisfaction with a coefficient of 0.90 and at a significant level (0,000) is positive and significant and also the results of Pearson correlation of electronic service quality dimensions Availability, completeness, confidentiality and responsiveness) with the satisfaction of the audience with a correlation coefficient between 0,78 Up to 0.87 And at the level of significance (0,000) is positive and significant. Also, the results of regression analysis showed that the quality of electronic services of the intelligent cooperative system up to 0.81 can predict satisfaction changes, which indicates the high dependence of the dependent variable on the independent variable.