تحلیل تطبیقی شبکه اجتماعی شرکت های تعاونی روستایی استان کرمانشاه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تعاونی های روستایی و کشاورزی یکی از فراگیرترین نهادهای مردمی در جوامع مختلف هستند؛ اما ساختار شبکه ای آنها کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش باهدف تحلیل وضعیت شرکت های تعاونی روستایی استان کرمانشاه و در ادامه بر اساس روش شناسی تحلیل شبکه اجتماعی برای شناسایی نقاط ضعف و قوت شرکت ها از طریق مقایسه شرکت های برتر با عادی اجرا شد. این تحقیق از نوع کاربردی و در گروه مطالعات تحلیلی- توصیفی می باشد. جامعه آماری آن شامل اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل و بازرسان و کارشناسان 20 شرکت تعاونی روستایی استان کرمانشاه است. پس از مطالعات عمیق کتابخانه ای، ابزار اصلی گردآوری داده ها و اطلاعات مورد نیار پرسشنامه محقق ساخته بود که پایایی و روایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی محتوا تامین شد. یافته های ضریب همبستگی پویایی سازمانی (31/ r= )، احساس تعلق و همدلی (28/0 r= )، سبک رفتاری متفاوت (35/0 r= )، سطح اجتماعی متفاوت (32/0 r= )، اعتماد اجتماعی (30/0 r= )، مشارکت اجتماعی (32/0 r= ) و روابط اجتماعی (37/0 r= ) با عملکرد تعاونی ها مثبت و معنادار بود. نتایج تحلیل واریانس نشان می دهند که این متغیرها اثر معنی داری بر عملکرد تعاونی ها داشته و در مجموع قادر به پیش بینی حدود 6/59 درصد از تغییرات عملکرد هردو گروه تعاونیهای موردمطالعه هستند. همچنین تاثیر متغیرهای ذکر شده در عملکرد شرکت در بین تعاونیهای موفق و غیر موفق متفاوت است. پژوهش حاضر نگاهی متفاوت به مقوله تعاون و تعاون روستایی دارد و آن اینکه به تحلیل وضعیت شبکه احتماعی به عنوان مبحثی نوین در این نهادها می پردازد و وضعیت موجود آن را مورد توجه قرار می دهد.Comparative analysis of social networks of rural cooperatives in Kermanshah province
This research was carried out with the aim of analyzing the situation of rural cooperative companies in Kermanshah province and based on the social network analysis methodology to identify the weaknesses and strengths of the companies by comparing the top companies with the normal ones. Its statistical population includes members of the board of directors, CEO and inspectors and experts of 20 rural cooperative companies in Kermanshah province. After in- depth library studies, the main tool for collecting the required data and information was a questionnaire made by the researcher, Findings of correlation coefficient of organizational dynamics (r =0.31), sense of belonging and empathy (r =0.28), behavioral style (r =0.35), social level (r =0.32), social trust (r =0.30), social participation (r =0.32) and social relations (r =0.37) with the cooperatives’ performance were positive and meaningful. The results of variance analysis showed that these variables had a significant effect on the performance of cooperatives and were able to predict about 59.6% of the performance changes of both groups of cooperatives under study. Also, the effect of the mentioned variables on the performance of the company was different between successful and unsuccessful cooperatives. The current research had a different view on the category of rural cooperatives. It analyzed the structure of the social network as a new topic in these institutions and takes into account its current situation. In addition, it compares the state of relations and social network in two superior or successful and unsuccessful cooperative groups in the studied area.