ارائه الگوی پویایی گروه بین گروه های آموزشی دانشگاه: رویکرد داده بنیاد (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف ارائه الگوی پویایی گروه بین گروه های آموزشی دانشگاه صورت گرفت. روش پژوهش، کیفی و با به کارگیری روش تحقیق داده بنیاد(رویکرد نظام مند) انجام شد. این پژوهش، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند در قالب کاربردی سیستماتیک روش پژوهشی داده بنیاد کاوش نموده است. مشارکت کنندگان در این پژوهش بر اساس قاعده و اصل اشباع نظری شامل 28 نفر از اعضای هیات علمی، مدیران گروه های آموزشی دانشگاه کردستان بودند که با روش نمونه گیری هدفمند و نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. داده ها با استفاده از نرم افزار MAXQDA 12 سه مرحله کدگذاری باز،کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی موردبررسی و تجزیه و تحلیل قرارگرفته اند. اعتبار داده ها با استفاده از روش تأیید پذیری توسط مشارکت کنندگان صورت پذیرفت.نتایج کدگذاری داده ها شامل 33 مقوله کلی بود که در قالب مدل پارادایمی شامل: شرایط علی، پدیدۀ محوری شرایط زمینه ای (بستر حاکم)، راهبردهای پویایی گروه های آموزشی دانشگاه، شرایط واسطه ای یا شرایط مداخله گر در دانشگاه تدوین و ارائه شده است.A Model of dynamics group among university departments: Grounded Theory Approach
The present study seeks to provide a pattern for group dynamics of departments of Kurdistan University. The research method was qualitative and grounded theory approach (systematic approach) was applied. Purposive sampling method and grounded theory systematic approach were used in this research. Participants were selected based on the rule and principle of theoretical saturation and included 28 faculty members and heads of departments of Kurdistan University. Data collection tool was a semi-structured interview. The data were analyzed using MAXQDA 12 software in three stages of open coding, axial coding and selective coding. Data validation was performed through verification method done by participants.The data coding results consisted of 33 general categories, which were compiled and presented at the university in the form of a paradigm model including the following: causal conditions , central phenomenon ,contextual conditions (governing context), mediating or intervening conditions and group dynamics consequences ers; organizational agility and higher education system.