آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

مأموریت و کارکردهای هریک از مؤسسات پژوهشی متفاوت است و یکی از چالش هایی که مؤسسات پژوهشی با آن مواجه هستند، یکسان بودن فرایند جذب، ارتقا و جبران خدمات اعضای هیئت علمی آن ها بدون توجه به مأموریت هریک از مراکز است؛ بنابراین وجود یک استاندارد مشترک برای ارزیابی همه اعضای هیئت علمی دور از واقعیت است و می تواند باعث کاهش کیفیت دستاوردهای مؤسسات شود. براین اساس، هدف پژوهش حاضر تدوین الگویی برای جذب، ارتقا و جبران خدمت اعضای هیئت علمی متناسب با چارچوب مأموریت گرایی هر یک از مؤسسات پژوهشی بود. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش پیمایش کیفی از نوع قیاسی استفاده شد. جامعه پژوهش شامل همه اعضای هیئت علمی شاغل در مؤسسات پژوهشی کشور بودند که از میان آن ها تعداد 50 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه باز پاسخ بود و برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روش تحلیل محتوای قیاسی استفاده شد. برای اعتباریابی الگوهای بدست آمده از روش گروه کانونی استفاده شد. تعداد 11 نفر از خبرگان و متخصصین حوزه های جذب و ارتقاء در هریک از مؤسسات پنچگانه به عنوان مشارکت کننده در گروه کانونی انتخاب شدند.یافته های پژوهش نشان داد که برخی از شاخص ها و مؤلفه های احصاء شده در هریک از الگوهای پنجگانه مشترک هستند و براین اساس، الگوی مفهومی مشترکی برای همه مؤسسات بدست آمد، علاوه بر این، برای هریک از مراکز پنچگانه نیز الگویی متناسب با ویژگی ها و مأموریت آن مرکز بدست آمد. براساس یافته ها نیز چهار سناریو برای تحقق مأموریت گرایی در مؤسسات پژوهشی ارائه شد.

Designing a Pattern for Recruiting, Promoting, and Service Compensation of Faculty Members of Research Institutes in Iran based on Mission Orientation with a Scenario Approach

Aim: The mission and functions of each research institute are different. One of the challenges that research institutes face is the same process of recruiting, promoting, and services compensating their faculty members regardless of the mission of each institute. Therefore, the existence of a common standard for evaluating all faculty members is far from reality and can reduce the quality of the institutions' achievements. Thus, the aim of the study was to design a pattern for attracting, promoting, and services compensating for faculty members according to the mission-oriented framework of each research institution.Methodology: To achieve this aim, a qualitative survey research method of deductive type was used. The study population included all the faculty members working in Iran's research institutions, from which 50 people were selected as a sample.  The tool used in the study was an open-ended questionnaire,Results: deductive content analysis was used to analyze the data. To accredit the patterns obtained, we used a focus group method. Hence, 11 specialists in the fields of recruitment and promotion in each of the five institutions were selected as participants in the focus group.Conclusions and suggestions:The findings of the study showed that some of the extracted indicators and components are common in each of the five patterns. Therefore, a common conceptual model was obtained for all institutions, in addition, five patterns based on the characteristics and mission of each of the institutions were obtained. Finally, based on the findings, four scenarios were presented to achieve mission orientation in research institutions.Innovation and originality: Accreditation and development of a model the orientation of research institutions

تبلیغات