ارائه مدلی برای توانمندسازی پژوهشی دانش آموزان متوسطه استان هرمزگان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی برای توانمندسازی پژوهشی دانش آموزان متوسطه استان هرمزگان است. این پژوهش در گروه پژوهش آمیخته از نوع طرح اکتشافی متوالی طبقه بندی می شود. روش شناسی: روش پژوهش در بخش کیفی، تحلیل محتوا است. مشارکت کنندگان بالقوه در بخش کیفی، در برگیرنده صاحب نظران دارای تألیفات و سوابق پژوهشی مرتبط با حوزه توانمندسازی پژوهشی بود. روش پژوهش در بخش کمی روش توصیفی – تحلیلی است. جامعه آماری در بخش کمی، شامل تمامی دانش آموزان دوره متوسطه استان هرمزگان در سال تحصیلی 1400- 1399 که تعداد آنها برابر با 126274 نفر بوده است. برای تعیین مشارکت کنندگان، در بخش کیفی از روش نمونه گیری هدفمند مبتنی بر معیار استفاده شد که پس از 20 مصاحبه، داده ها به اشباع نظری رسید. برای تعیین حجم نمونه در بخش کمی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر اساس جدول مورگان از بین دانش آموزان متوسطه اول 265 و دانش آموزان متوسطه دوم 119 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه های نیمه ساختاریافته بود. اعتبار داده ها با استفاده از تکنیک های اعتبارپذیری و انتقال پذیری از طریق خودبازبینی پژوهش گران و هم سوسازی داده ها و اعتمادپذیری با هدایت دقیق جریان جمع آوری اطلاعات و هم سوسازی پژوهش گران تعیین شد. همچنین برای اطمینان بیشتر از روش توافق بین دو کدگذار و ضریب کاپا استفاده شده است. در بخش کمی، ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته ای 33 گویه های بسته پاسخ بود. برای سنجش روایی این پرسشنامه با استفاده از روش تحلیل گویه، ضریب همبستگی بین گویه ها با نمره کل پرسشنامه مربوطه محاسبه شد. یافته ها: در این پژوهش 5 مضمون اصلی شناسایی شد :که عبارتند از روحیه پژوهش گری، عوامل بازدارنده، راه کارهای ارتقاءبخش، تسهیل گران توانمندسازی پژوهش و عوامل مؤثر توانمندسازی پژوهشی. نتیجه گیری و پیشنهادات: وجود امکانات و فرصتهای آموزشی و پژوهشی می تواند شرایط لازم را برای افزایش توانمندسازی پژوهشی تسهیل کند. به این ترتیب که وجود ظرفیتها و امکانات مناسب آموزشی و پژوهشی به واسطه امکان تفکر خلاق و انگیزه، توانمند سازی پژوهشی را ارتقا می دهد. نوآوری و اصالت: شناسایی عوامل بازدارنده، راه های ارتقا بخش، عوامل موثر و عوامل تسهیل گر و ارایه مدلی برای توانمندسازی پژوهشیDeveloping a Model for Research Empowerment of High School Students in Hormozgan
Aim: The purpose of this research is to present a model for research empowerment of high school students in Hormozgan province. This research is classified in the mixed research group of sequential exploratory design
Methodology: The research method in the qualitative part is content analysis. The potential contributors in the qualitative section included experts with research records related to the field of research empowerment. The research method in the quantitative part is descriptive-analytical. The statistical population in the quantitative section includes all secondary school students of Hormozgan province in the academic year 2019-1400, whose number is equal to 126,274 people. To determine the participants, in the qualitative part, a purposeful sampling method based on criteria was used, and after 20 interviews, the data reached theoretical saturation. To determine the sample size in the quantitative part, using stratified random sampling method based on Morgan's table, 265 first and 119 second high school students were selected. The data collection tool in the qualitative part was semi-structured interviews. The validity of the data was determined by using the techniques of reliability and transferability through researchers' self-review and data alignment, and reliability was determined by carefully directing the flow of information collection and researchers' alignment. Also, for more certainty, the method of agreement between two coders and the Kappa coefficient have been used. In the quantitative part, the data collection tool was a researcher-made questionnaire with 33 closed-ended items. To measure the validity of this questionnaire, using the item analysis method, the correlation coefficient between the items and the total score of the respective questionnaire was calculated
Results: In this research, 5 main themes were identified: the spirit of research, inhibiting factors, improvement solutions, facilitators of research empowerment and effective factors of research empowerment.
Conclusions and suggestions: The existence of educational and research facilities and opportunities can facilitate the necessary conditions for increasing research empowerment. In this way, the existence of appropriate educational and research capacities and facilities promotes research empowerment through the possibility of creative thinking and motivation
Innovation and originality: identifying the inhibiting factors, ways of improvement, effective factors and facilitating factors and providing a model for research empowerment