آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

هدف پژوهش حاضر، شناسایی و مدل سازی عوامل مؤثر بر کیفیت دوره های آموزشی ضمن خدمت کارکنان صنایع استان یزد بود. روش پژوهش، مطالعه موردی و جامعه آماری پژوهش اعضای هیات علمی و مدیران نیروی انسانی صنایع بودند که از بین آن ها 21 نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه خود تعاملی محقق ساخته بود و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک مدل سازی ساختاری تفسیری برای سطح بندی عوامل مؤثر استفاده شد. جهت سنجش روایی از ملاک روایی محتوایی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که 11 عامل به عنوان عوامل نهایی مؤثر بر کیفیت دوره های آموزش ضمن خدمت صنایع به حساب می آیند. همچنین تحلیل حاصل از داده ها به سطح بندی مدل به 8 سطح منجر شد. سطح هشتم مدل، شامل توجه به نیازهای کارکنان؛ سطح هفتم، تخصص مدرسین و تدوین کنندگان دوره ها و حمایت مدیریتی و اجرایی؛ سطح ششم، استمرار دوره های ضمن خدمت؛ سطح پنجم، مناسب بودن محتوای آموزشی ارائه شده و مشارکت مدرسین و کارکنان در فرایند طراحی دوره؛ سطح چهارم، ارتباط دوره آموزش با محیط واقعی کار و کیفیت تجهیزات آموزشی؛ سطح سوم، بکارگیری شیوه های تدریس مناسب، سطح دوم؛ ارزیابی مستمر و مناسب کارکنان و در نهایت سطح اول، بر انگیختن کارکنان در امر یادگیری است.

Identification and leveling factors affecting on the quality of training courses in the industry based on Interpretative Structural Modeling

The purpose of this study was to identify and leveling factors affecting on the quality of training courses in the industry based on interpretative structural modeling .The research method is case study and the statistical population of the present study consists of human resources managers of industry and education specialists working in the industrial sector, among which 21 were selected as research sample based on purposeful sampling. To assess the validity of the questionnaire, a content validity criterion was used .In this way, the questionnaire was first reviewed by experts in the field of industry and human resources and after the reforms, final factors were formulated .The results of this study showed that 11 factors are considered as the final factors affecting the quality of in-service training courses in industries. The data analysis also led to the leveling of the model to eight levels. The eighth level of the model, including the needs of the learners; Level seventh, the specialty of instructors and course editors, and management and executive support; Sixth level, Continuity of in-service courses; Level five; the suitability of the provided educational content; and the participation of instructors and learners in the design process; fourth level, the relationship of the training with the actual working environment and the quality of the educational equipment The third level is the application of appropriate teaching methods, the second level, the continuous and appropriate assessment of learners, and ultimately the first level, is to stimulate learners in learning.

تبلیغات