بررسی نقش مدیریت جنجال بر جو اخلاقی در ورزش هندبال (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مدیریت جنجال بر جو اخلاقی در ورزش هندبال طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر از نظر ماهیت پژوهش، کاربردی؛ نحوه و روش پژوهش، آمیخته (کیفی-کمی)، استراتژی پژوهش، داده بنیاد با رویکرد گلیزری و منبع جمع آوری داده ها شامل مطالعه اسنادی و مصاحبه می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی، کلیه اساتید، کارشناسان و نخبگان صاحب نظر در زمینه مدیریت ورزشی و در بخش کمی، مربیان، بازیکنان و داوران هندبال می باشند. نمونه گیری بخش کیفی، هدفمند و به صورت گلوله برفی تا اشباع نظری 15 نفر انتخاب شدند و در بخش کمی، 380 نفر از بازیکنان، مربیان و داوران سطح اول هندبال کشور انتخاب شدند. مصاحبه ها از طریق نرم افزار مکس کیودا، در سه سطح باز، محوری و نظری کدگذاری شد. بر اساس نتایج، 499 کد باز شناخته شد که به 72 کد محوری و نُه کد نظری تفکیک شدند. سپس از طریق آزمون فریدمن اولویت بندی بین مقوله ها انجام شد که عوامل مؤثر بر مدیریت جنجال به ترتیب شامل عوامل سیاسی-اجتماعی، آموزش و آگاهی، اقتصادی-رفاهی، مدیریتی، فردی، منطقه بندی، جوسازی منفی، ویژگی های هندبال، و نقش رسانه بود. پرسش نامه محقق ساخته مدیریت جنجال با 36 گویه و 9 مؤلفه پی از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی به تایید کارشناسان رسید. همچنین از پرسش نامه استاندارد جو اخلاقی استفاده شد. نتایج نشان داد، مدیریت جنجال و مؤلفه های آن نقش بسزایی در جو اخلاقی مربیان، بازیکنان و داوران هندبال دارد. نظریه پژوهش حاضر با در نظر گرفتن نُه مقوله ارائه گردید. نتایج نشان داد که مدیریت جنجال بر جو اخلاقی تاثیر مثبتی دارد.Investigating the role of controversy management on ethical atmosphere in handball
The present study was designed and conducted to investigate the role of controversy management on the moral climate in handball. The present research is applied in terms of the nature of the research; Research method, mixed (qualitative-quantitative), research strategy, data base with Glaser approach and data collection source includes: documentary study and interview. The statistical population in the qualitative section, all professors, experts and elites are experts in the field of sports management and in the quantitative section, coaches, players and handball referees. Sampling in the qualitative, purposeful section and in the form of snowballs to theoretical saturation 15 people was selected and in the quantitative section, 380 players, coaches and referees of the first level of handball in the country were selected. The interviews were coded through Max Kyoda software in three levels: open, central and theoretical. Based on the results, 499 open source codes were identified, which were divided into 72 central codes and 9 theoretical codes. Awareness, economic-welfare, managerial, individual, zoning, negative embezzlement, handball characteristics, role of media. The researcher-made questionnaire of controversy management with 36 items and 9 components was approved by experts after exploratory and confirmatory factor analysis. The structural equation model has sufficient fit. The results showed that controversy management and its components play an important role in the ethical atmosphere of handball coaches, players and referees. The theory of the present study was presented considering 9 categories. The results showed that controversy management has a positive effect on the moral climate.