آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۱۱

چکیده

اقتصاد کلان اسلامی به عنوان یکی از بخش های اقتصاد اسلامی در مطالعات آغازین مربوط به خود قرار دارد. در مطالعه انتقادی آثار کلان اسلامی با سه پرسش اساسی مواجهیم: 1. آیا دانش اقتصاد کلان، معرفت جدیدی عرضه می کند؟ 2. آیا دانش اقتصاد کلان اسلامی دانشی مستقل از کلان متعارف است و یا در ضمن آن مطرح می شود؟ 3. آیا کلان اسلامی جامعه مطلوب را مدل سازی می کند، یا جامعه موجود و یا هر دو را؟ این مقاله با بررسی دیدگاه های محوری متفکران مسلمان درباره کلان اسلامی با استفاده از روش مطالعه کتابخانه ای به صورت توصیفی و تحلیلی در کشف پاسخ به پرسش های سه گانه می کوشد و در این راستا دیدگاه های صاحب نظرانی همچون قحف، چودری، زرقا، جارحی، میرمعزی، اسلاملوئیان و صمصامی را بررسی می کند و سپس دیدگاه خود را با رویکرد نقادانه ارائه می دهد؛ بر این اساس اقتصاد کلان متعارف دچار خطای معرفت شناختی می باشد (پرسش نخست)؛ دانش اقتصاد کلان اسلامی به سبب تمایز در غایت و روش شناسی یک دانش جدید به شمار می رود (پرسش دوم) و هم عهده دار مدل سازی وضع مطلوب است و هم وضع موجود و طراحی مسیر (پرسش سوم).

Analyzing approaches in the functioning of Islamic macroeconomics: Ambiguity in nature and method

Islamic macroeconomics as one of the branches of the Islamic economy is at the beginning of its related studies. In the critical study of Islamic macroeconomics works, we face three basic questions; 1. Does macroeconomics provide new knowledge? 2. Is Islamic macroeconomics independent from conventional macroeconomics or is it considered on its side? 3. Does Islamic macroeconomics model the ideal society or the existing society or both? By examining the most key views of Muslim thinkers about Islamic macroeconomics by using the method of descriptive and analytical library study, this article tries to discover the answers to three questions, and in this regard, examines the views of Kahf, Choudhury, Zarka, AlJarhi, Mirmoezi, Islamluian, and Samsami and then presents his critical point of view. Thus, conventional macroeconomics has an epistemological error (the first question) and Islamic macroeconomics is considered a new knowledge due to the distinction in its goal and methodology (the second question). In addition, Islamic macroeconomics is responsible for modeling the ideal society as well as the current society and designing the path (third question).

تبلیغات