آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

همه گیری ویروس کرونا در ایران مانند سایر کشورهای جهان تعطیلی کلاس های حضوری مدارس و پیگیری آموزش به صورت مجازی را به دنبال داشت. دانش آموزان مقطع ابتدایی برای استفاده از آموزش نیاز به همراهی والدین داشتند. این امر در مورد دانش آموزان پایه اول به دلیل نداشتن آشنایی قبلی با مدرسه و امور درسی، دشوارتر بوده و مسئولیت آموزش شان بر عهده مادران قرار گرفت که قرار بود علاوه بر نقش مادری، نقش معلمی را هم بر عهده بگیرند. پژوهش حاضر به بررسی روایت های این گروه از مادران در شهر کرمان با رویکرد کیفی و روش روایت پژوهی می پردازد. گردآوری داده ها با استفاده از مصاحبه روایی  بوده و تحلیل به روش تحلیل تماتیک در نرم افزار مکس کیودا صورت گرفته است. پنج تم اصلی از داده های پژوهش به دست آمد که بازگو کننده روایت های مادران از این دوران است. این تم ها عبارتند از: حمایت ناقص اطرافیان، گران باری نقش، احساس فرسودگی مادران، پروبلماتیک فرزندان در آموزش مجازی و محاسن فرا آموزشی. 

Mothers' Nrratives of First graders' Virtual Education during the Corona Virus Epidemic

The corona virus epidemic in Iran, like other countries, led to the closure of schools and implementation of virtual education. Elementary school students needed their parents’ help to use virtual education, especially the first graders who had no experience with school and curriculum. This responsibility was mostly undertaken by mothers, who were supposed to take on the roles of both a teacher and a mother. The narratives of this group of mothers in Kerman City were examined using a qualitative approach and narrative-research method. Data was collected using narrative interviews and analyses were done through a thematic analysis method in MAXQDA. Five main themes were found, which represented the narratives of mothers about the lockdown. These themes were incomplete support of those around you, the burden of the role, the exhaustion of mothers, the problematic nature of children in virtual education, and extra-educational merits.  

تبلیغات