آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۱

چکیده

مقاله حاضر بر اساس پژوهشی با رویکرد کیفی، به مطالعه دین داری و دنیوی شدن در میان پسران 18-17 ساله در شهر صومعه سرا می پردازد. این مطالعه  در صدد آن است تا دریابد افراد چه تفسیری از دین دارند و سازوکار شکل گیری دین داری آنان چگونه است. هم چنین، این مطالعه بر آن است تا به بازبینی دنیوی شدن در میان آنان بپردازد. برای انجام این مطالعه، از حوزه های نظری معاصر در جامعه شناسی دین و روش کدگذاری مضمونی استفاده شده است. چهارچوب مفهومی این مطالعه برگرفته از رویکردهای نظری رابرت بلا و مردیت مگوایر در حوزه دین است. داده های پژوهش با استفاده از تکنیک مصاحبه عمیق و نیمه ساخت یافته در میان پانزده نفر از جوانان - عمدتاً دانش آموز- و با روش نمونه گیری در دسترس گردآوری شده است. یافته های پژوهش نشان دهنده آن است که بسیاری از دانش آموزان تفسیری شخصی از معنویت دارند و شکل دین داری آن ها به صورت رسمی نیست. هم چنین، دنیوی شدن در میان آنان در دو سطح فریضه های عملی و سطح شناختی مشهود است. 

Typology of religiosity of 17-18-year-old boys in the city of Samsara

This paper tries to give an account of religiosity as well as secularism among 17-18-year-old boys in the city of Soume'sara, Guilan Provinde, Iran from a qualitative perspective. This study intends to find out how people interpret religion and through what mechanisms the religiosity or secularism are formed and established among them. The conceptual framework of this study is derived from the theoretical approaches of Robert Bellah and Meredith McGuire in the field of religion. Research data has been collected using in-depth and semi-structured interview techniques among fifteen young people - mostly students- and by convenient sampling.The findings of the research show that many students have a personal interpretation of spirituality and their religiosity is not formal. Also, secularization among them is evident in practical life as well as cognitive levels.   

تبلیغات