آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

این پژوهش درصدد است که تجربه ی زیسته زنان فروشنده شاغل در مراکز خرید جدید را شرح دهد و به دلالت های معنایی آن دست یابد. پاساژها و مال ها طی سال های اخیر، در کلانشهرهایی همچون تهران گسترش یافته و اشکالی از فرهنگ مصرفی در جامعه و نیز، کار غیررسمی و زنانه شدن نیروی کار و چالش های آن را به نمایش می گذارند. پژوهش حاضر با روش نظریه زمینه ای به انجام رسیده است. برای انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری هدفمند با حداکثر تنوع و برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساخت یافته استفاده شده است. در نمونه پژوهش، 30 نفر از زنان فروشنده شاغل در مراکز خرید مشارکت داشته اند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که زمینه ها و شرایط علّی همچون خودگردانی اقتصادی، دسترسی آسان به شغل فروشندگی، زنانه بودن محیط کار، فرصتی برای دیده شدن و بازتعریف هویت زنانه در واکاوی تجربه زیسته زنان شاغل، نقش داشته اند. در این میان، نادیده گرفتن قوانین کار، بدن های کار شامل، بدن نمایشی (تحمیل کدهای پوششی و آرایشی و الگوی مدل - فروشنده) و بدن مراقبتی، خوشرویی تصنعی، و عقلانیت مشتری مداری به عنوان راهبردها و علاقه مندی به شغل فروشندگی به عنوان شرایط مداخله گر عمل می کنند. بر اساس مطالعه ی حاضر، تجربه ی زیسته زنان فروشنده در مراکز خرید، تن دادن به فرودستی، شخصیت شناسی، و از خود بیگانگی را در پی داشته است. مقوله ی هسته نیز به «فروشندگی به مثابه بهره کشی»، دلالت دارد.

Scrutinizing the lived experience of saleswomen in shopping centers in Tehran

The present study intends to explore the lived experience of saleswomen working in new shopping centers and thereby achieve its semantic implications. Malls and shopping centers have expanded in megacities such as Tehran in recent years. This shows forms of consumer culture in society, as well as informal work and the feminization of the workforce and its challenges. This research has used qualitative grounded theory method. The Purposive sampling Methods with maximum variety was used to gather the samples. Additionally semi-structured interviews were used to gather the data. 30 saleswomen working in shopping centers participated in the research sampling.The results of the research show that causal factors such as economic autonomy, easy access to the sales job, femininity of the work environment, an opportunity to be seen and redefining the female identity, have played a role in explaining the lived experience of working women. Meanwhile, ignoring work rules, work bodies including؛ Exhibitive body (imposing clothing and makeup codes and saleswomen as a model), disciplinary body, faking kindness, and customer-oriented rationality act as intrusive strategies and conditions. According to the present study, the lived experience of saleswomen in shopping malls has resulted in accepting inferiority, and alienation. The Core category also implies "selling as exploitation".

تبلیغات