آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۶

چکیده

هدف: تغییرات سریع تکنولوژیکی مشخصه بازارهای امروزی و تصمیمات تجاری است، در چنین شرایطی برگشت پذیری ساختار سرمایه یک معیار مالی مهم برای شرکت ها  به شمار می رود و ازآنجایی که رفتار سرمایه گذاران و ذینفعان و انتظارات آن ها از بازار نیز می تواند بر ساختار سرمایه و درنتیجه برگشت پذیری ساختار سرمایه تأثیر بگذارد، این مقاله به بررسی تأثیر روابط بین تأمین کننده و مشتری بر برگشت پذیری ساختار سرمایه می پردازد و همچنین نقش تعدیلی عدم قطعیت بنیادین را در نظر می گیرد. روش: روش پژوهش حاضر از نوع غیرتجربی ، استقرایی ، توصیفی و همبستگی می باشد. داده ها از میان نمونه آماری پژوهش شامل 131 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1390 تا 1399 استخراج گردیده است. برای آزمون فرضیه های پژوهش، از الگوی رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر داده های ترکیبی استفاده شده است. یافته ها: یافته های پژوهش مطابق با تئوری ذینفعان نشان می دهد، روابط تأمین کننده و مشتری بر برگشت پذیری ساختار سرمایه، تأثیرمثبت و معناداری دارد. همچنین بر اساس یافته های پژوهش، عدم قطعیت بنیادین تأثیر روابط تأمین کننده و مشتری بر برگشت پذیری ساختار سرمایه  را تضعیف می کند. نتیجه گیری: نتایج بیانگر این است، زمانی که روابط تأمین کننده با مشتریان عمده  افزایش یابد، دوره برگشت پذیری  ساختار سرمایه نیز افزایش می یابد. همچنین در شرکت هایی با نوسانات جریان وجه نقد عملیاتی بالا با افزایش روابط تأمین کننده-مشتری، از دوره برگشت پذیری ساختار سرمایه کاسته می گردد بدین معنی که نوسانات جریان وجوه نقد عملیاتی باعث کاهش سرعت برگشت پذیری ساختار سرمایه شرکت خواهد شد.

The Impact of Relations between the Supplier and the Customer on Capital Structure’s Reversibility with Moderating Role the Fundamental Uncertainty

Objective: Rapid technological changes are characteristic of today's markets and business decisions, in such a situation, the capital structure’s reversibility is considered an important financial criterion for companies, and since the behavior of investors and beneficiaries and their expectations from the market can also affect the capital structure and, as a result, the capital structure’s reversibility. this article examines the effect of relationships between suppliers and customers on the capital structure’s reversibility and also considers the moderating role of fundamental uncertainty. Method: This research is applied in terms of purpose. in terms of time, post-event, and in terms of nature, it is descriptive of the correlation type, which examines the properties and characteristics of the variables and the relationship between the variables with regression analysis. Then, after collecting the data of the statistical population samples, data analysis is done to test the hypotheses.  The research hypothesis was tested based on a statistical sample consisting of 131 companies during the period of 2010 to 2019 using multivariate regression based on combined data. Findings: According to the stakeholder theory, the research findings show that supplier and customer relationships have a positive and significant effect on the capital structure’s reversibility. Also, according to the findings of the research, fundamental uncertainty weakens the effect of supplier and customer relationships on the capital structure’s reversibility. Conclusion: The results show that when supplier relationships with major customers increase, the capital structure's reversibility period also increases. Also, in companies with high operating cash flow fluctuations, with the increase of supplier-customer relations, the reversibility period of the capital structure is reduced, which means that the operating cash flow fluctuations will reduce the speed of capital structure’s reversibility.

تبلیغات