آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

هدف پژوهش حاضر کاربرد رگرسیون لوجستیک در پیش بینی قلدری بر اساس مولفه های هوش هیجانی و هوش معنوی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان مدارس متوسطه اول شهر نجف آباد بودند. تعداد 447 دانش آموز (225 دختر و 222 پسر) به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شد. به منظور تحلیل داده ها و پیش بینی عضویت گروهی (قلدر بودن یا نبودن) بر اساس متغیرهای پیش بین هوش هیجانی (درک عواطف و ...) و مولفه های هوش معنوی (زمینه تفکر و...) از رگرسیون لوجستیک استفاده شد. جهت شاخص برازش مدل رگرسیون از R2 کاکس و اسنل و R2 ناگل کرک و به منظور بررسی همخوانی احتمال های پیش بینی شده با احتمال های مشاهده شده از آزمون هوسمر و لمشو استفاده شده است. نتایج نشان می دهد 5/87 درصد کل موارد به درستی طبقه بندی شده اند ( 5/87 درصد.). همچنین با ورود متغیرهای پیش بین به معادله، از 233 نفر غیر قلدر، 207 نفر( 8/88 درصد)، 204 نفر آزمودنی قلدر، 184 نفر، (86 درصد) به درستی پیش بینی شده اند. آماره والد معنی دار بودن ضرایب B را نشان می دهد. متغیرهای پیش بین شامل درک عواطف و احساسات خود و دیگران(مولفه هوش هیجانی)، زمینه تفکر و بعد انتقادی (مولفه هوش معنوی) و سجایای اخلاقی (مولفه هوش معنوی) نقش معنی داری در پیش بینی عضویت گروهی (قلدر بودن یا نبودن افراد) دارند. سایر متغیرها در حضور این سه متغیر نقش معنی داری در پیش بینی عضویت گروهی (قلدر بودن یا نبودن) نداشتند. آگاهی معلمان، مشاوران، روانشناسان تربیتی، والدین و سایر متخصصان تعلیم و تربیت از متغیرهای پژوهش می تواند در جهت بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان کمک کننده باشد.

Logistic regression in predicting bullying based on the components of emotional intelligence and spiritual intelligence.

The aim of this study was to use logistic regression in predicting bullying based on the components of emotional intelligence and spiritual intelligence. The statistical population of the present study included all high school students in Najafabad. A total of 447 students (225 girls and 222 boys) were selected by multi-stage cluster sampling. In order to analyze the data and predict group membership (bullying or not) based on predictor variables of E.I (perception of emotions, etc.) and components of S.I (field of thinking, etc.) logistic regression was used. For the fit index of the regression model, R2 Cox and Snell and R2 Nagel crack and in order to check the consistency of the predicted probabilities with the observed probabilities, Hausmer and Lemshu tests were used. The results show that 87.5% of all cases are correctly classified (87.5%). Also, with the entry of predictor variables into the equation, out of 233 non-bullies, 207 (88.8%), 204 bullies, 184 (86%) have been correctly predicted. Parent statistics show the significance of B coefficients. Predictor variables including understanding the emotions and feelings of oneself and others (E.I component), thinking context and critical dimension (S.I component) and moral values (spiritual intelligence component) play a significant role in predicting group membership (bullying or not). Other variables in the presence of these three variables did not play a significant role in predicting group membership (bullying or not). Awareness of teachers, counselors, educational psychologists, parents and other education professionals about research variables can help to improve students' academic performance.

تبلیغات