آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۹

چکیده

در این مطالعه، سیاست گذاری پولی در اقتصاد ایران با استفاده از نوع تبدیل یافته از قاعده تیلور که در آن نرخ رشد پایه پولی براساس انحراف تولید از تولید بالقوه و تورم از تورم هدف تعیین می شود، مورد بررسی و آزمون قرار می گیرد. یکی از ویژگی های اقتصاد ایران آن است که در آن تورم هدف صریحی برای سیاست گذار پولی وجود ندارد. بنابراین فرض می شود که تورم هدف سیاست گذار پولی صرفاً برای خود او مشخص بوده و سایر فعالان اقتصادی از آن خبر ندارند. با توجه به این نکته ابتدا با فرض ثبات ضرایب مدل در طول زمان و فرض غیرقابل مشاهده بودن تورم هدف، این متغیر با استفاده از فیلتر کالمن برآورد می شود. در ادامه با فرض این که حساسیت بانک مرکزی نسبت به دو هدف تورم و تولید در دوره های رکود و رونق اقتصادی متفاوت است، پارامترهای مدل با استفاده از رویکرد مارکوف سوئیچینگ برآورد می شود. نتایج حاصل از برآورد این مدل حاکی از آن است که به استثنای چند سال ابتدایی دوره تحت بررسی، سیاست گذار توانسته تشخیص نسبتاً درستی از وضعیت رکود و رونق اقتصادی (که براساس الگوریتم برای-بوشان استخراج شده) داشته باشد، اما این تشخیص با وقفه صورت گرفته است. 

Implicit Inflation Target, Asymetric Behavior and Recognition Lags by Monetary Authorities in Iran

This paper studies monetary policy in Iran based on a modified version of Taylor rule in which monetary base growth rate is determined according to output and inflation deviations from their target values. One of the characteristics of Iranian economy is that there is no explicit inflation target for monetary policy. Therefore, we assume that the inflation target is known for monetary authorities but not for other agents. Considering this, we first estimate the implicit inflation target using Kalman filtering approach, then using the estimated inflation target, we estimate a markov switching version of our prposed monetary policy reaction function in which it is assumed that the parameters switch in two regims of recession and expansion. The results show that except the first 3 years of the sample period, monetary policy has correctly recognized the state of economy but this recognision has been with delay.  

تبلیغات