عوامل تاثیرگذار در اثربخشی آموزشی تعاونی های فرش دستباف (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف این تحقیق شناسایی عوامل موثر در اثربخشی آموزشی تعاونی های فرش دستباف استان زنجان می باشد، لذا از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها، پیمایشی یا میدانی است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری را اعضای تعاونی های فعال فرش دستباف استان زنجان تشکیل می دهند. تعداد تعاونی های فرش دستباف فعال 38 تعاونی با تعداد اعضای 366 نفر می باشد که تعداد 181 نفر از آنها با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه های تحقیق انتخاب گردیدند. روش نمونه گیری به صورت انتساب متناسب بر اساس حجم کل نمونه صورت گرفته است. روایی پرسشنامه با نظرخواهی از صاحب نظران، کارشناسان و اساتید تعیین شد. پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ سنجیده شد که مقدار آن بین 874/0 و 909/0 به دست آمد. در بخش توصیفی از جدول فراوانی، آماره های مرکزی شامل میانه، نما، میانگین، و آماره های پراکندگی شامل انحراف معیار و ضریب تغییرات استفاده شد. در بخش استنباطی نیز از ضرایب همبستگی، تحلیل رگرسیون و آزمون من ویتنی و کروسکال والیس استفاده شد. نتیجه تحلیل همبستگی نشان داد که بین تعداد دوره های آموزشی شرکت کرده، میزان درآمد از طریق تعاونی، میزان تناسب محتوا، میزان تناسب روشهای آموزشی، میزان دانش آموزشگران، و میزان تناسب اهداف با میزان اثربخشی دوره ها رابطه معنی دار وجوددارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که سه متغیر میزان تناسب اهداف، میزان درآمد از طریق تعاونی، و میزان دانش آموزشگران 6/81 درصد از متغیر وابسته یعنی اثربخشی دوره های آموزشی تعاونی های فرش دست-باف استان زنجان را تبیین می کنند.Training Courses's Effectiveness of the Handmade-Carpet Cooperatives
Context and purpose. The aim of this study was to find factors affecting the training courses' effectiveness on handmade-carpet cooperatives in Zanjan Province of Iran, the research's type was an applied study in terms of aim and surveying study in terms of data collection.
Methodology/approach. Data collection tool was a researcher made questionnaire. The study population included all members of Handmade-Carpet cooperative of Zanjan province. The number of all Handmade-Carpet cooperatives was 38 including 366 members. Of those members 181 people were selected as the samples through Morgans' sampling table. A proportionate selection method was used to select the fit samples from each cooperative. The validity of the questions was done by experts' views and recommendations. The reliability of the questions was tested through Alpha's test (alpha =0.874 to 0.909).
Findings and conclusions. After gathering data, SPSS software was used to analyze and describe the data. In descriptive part, both frequency tables and central statistics such as mean, median and mode as well as discrepancy statistics such as standard deviation and coefficient of variation were used. In analytical part, correlation and regression analysis methods and Mann-Whitenny and Kruskal- Wallis tests were used . The correlation's results showed that there was a significant relationship between variables attendance into training courses, income's amount from the cooperatives, the level of content relevancy, the level of objectives relevancy, the level of educators' knowledge, the level of training methods relevancy and the the effectiveness of the training courses. In addition, the results of regression analysis by a stepwise method revealed that the variables the level of objectives relevancy, income's amount from the cooperatives, and the level of educators' knowledge were determined 81.6 percent of dependent variable (the training courses' effectiveness).
Originality. Iranian hand-woven carpets have a special place in the economy, now considering the essential role of cooperatives in strengthening Iranian hand-woven carpets, this research examines the important factors affecting the educational effectiveness of these cooperatives.