آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

شواهد نشان می دهد جهانی شدن تاثیر بسزا در توسعه و دگرگونی سازمانها از جمله آموزش عمومی داشته که این تاثیر را می توان در حوزه های اصلی آموزش عمومی همچون معلم، برنامه درسی، ساختار، رابطه مدرسه و جامعه مشاهده کرد. از این رو، بررسی حوزه های برنامه درسی جاری به کار گرفته شده در مدارس کشورمان برای پی بردن به میزان فاصله آن با شرایط جهانی به منظور برنامه ریزی استراتژیک در این حوزه، امری ضروری می باشد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر جهانی شدن آموزش بر برنامه درسی معلمان شهر اهواز بود. روش انجام این پژوهش ترکیبی بود.به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته و تحلیل اسناد استفاده شد. نمونه آماری مشتمل بر 357 نفر از آموزگاران، دبیران راهنمایی و متوسطه و مدیران سه مقطع مرد و زن شهر اهواز بود که از طریق جدول تعیین حجم نمونه معرفی شده از سوی کرسی و مورگان و با بهره گیری از روش تصادفی طبقه ای متناسب با حجم جامعه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی و از طریق نرم افزار spss انجام پذیرفت. یافته ها نشان داد بین شیوه های تدریس، ابزار و امکانات آموزشی و محتوی آموزشی به کار گرفته شده در مدارس توسط متولین آموزش عمومی شهر اهواز با شیوه های تدریس، ابزار و امکانات آموزشی، محتوی آموزشی مطلوب تفاوت معناداری وجود دارد که در این بین تفاوت ابزار و امکانات آموزشی نیز چشمگیر تر از سایر حوزه های مورد بررسی بود.

Effects of Globalization of Education on Curriculum of teachers of Ahvaz

Apparently globalization had certain affect in development and reformation of organizations including general education systems, which we can feel this effect in main domains of general education such as teachers, curricula, structures, and school-and-society relations. The main goal of this research is to study the effects of Globalization on the methods of teaching used by teachers in Ahvaz, Iran. The method used for the progress of this research was combined method (document analysis and field survey). thus, for cultivating the necessary data, we have used specially prepared (researcher-designed) questionnaires and also we have used document analysis over the acquired data. The statistical sample we have used here was consisting of 357 person randomly chosen from teachers of elementary school, middle school, and high school levels, and also from the principals of the three levels from whom teach or work in Ahvaz. Before acquisition, the volume of the sample have been estimated by the table proposed by Krejcie and Morgan and with the appropriate size with respect to the size of the corpus the sample have been selected. Analysis of the data, have been done in two levels of descriptive and deductive analysis, by SPSS software. Results shows that there is a meaningful difference between the existing teaching methods used by the teachers in Ahvaz and the ideal methods (i.e., the the methods used in international community, as the result of globalization), and moreover, the difference found in tools and accessories is more sensible.

تبلیغات