تحلیل محتوای پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری رشته تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید چمران از نظر کاربست مؤلفه های تفکر انتقادی پیتر فسیونه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف این پژوهش تحلیل محتوای کمّی و کیفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش و رساله های دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید چمران اهواز از نظر میزان کاربرد مؤلفه های تفکر انتقادی فسیونه و تبیین نحوه به کارگیری آن مؤلفه ها، در این پایان نامه ها می باشد. در تحلیل محتوا 75 پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتریِ دفاع شده طی سال های 91-1377 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که پایان نامه های کارشناسی ارشد در مهارت طبقه بندی با 40/10 درصد، تحلیل استدلال ها و طرح و تدوین نتایج هر کدام با 90/9 درصد، تشخیص درست مباحث و دلایل با 72/9 درصد، آزمون ایده ها و بررسی و پرسش از شواهد و اعلام نتایج با 55/9 درصد، کشف معنا و وضوح بخشیدن به معنا با 38/9 درصد، گمانه زنی در مورد نتایج بدیل با 46/5 درصد و توجیه و تبیین روند کار با 95/4 درصد، ارائه و تصریح استدلال ها با 78/4 درصد، سنجش ادعاها و استدلال ها با 43/4 درصد و خودآزمایی با 39/2 درصد بیشترین تا کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند. در رساله های دکتری، مهارت اعلام نتایج و تصریح استدلال ها با 38/7 درصد و کشف معنا و وضوح بخشیدن به معنا و آزمون ایده ها با 25/6 درصد و سایر مهارت ها به یک نسبت و با 95/7 درصد به کار گرفته شده است. نتایج تحلیل محتوای کیفی نیز نشانگر این بود که در عین اینکه کوشیده شده مهارت های نقادی در پژوهش ها رعایت شود، اما این کاربست با توجه به مهارت های مورد نظر فسیونه، به نحو مطلوبی انجام نشده استA content Analysis of M.A. and Ph.D. theses in history and philosophy of education, taking place in Shahid Chamran University of Ahvaz, and their using critical thinking skills, in Peter Facione’s view
The purpose of this study is to analyze the quantitative and qualitative contents of the History and Philosophy of Education field of M.A. dissertations and Philosophy of Education of Ph.D. theses, taking place in Shahid Chamran University of Ahvaz, in terms of the extent of using the critical thinking of Facione components. In the analysis, contents of 75 M.A. dissertations and Ph.D. theses were studied. The results showed that in M.A. dissertations the critical thinking skills have been used us follows: categorizing with 10.40 percent, analyzing reasons, design, and developing the result each with 9.90 percent , identifying the discussions and the reasons with 9.72 percent , testing the ideas, examining and questioning about the evidences, and stating the results with 9.55 percent , exploring and clarifying the meaning with 9.38 percent ,hypothesizing about the substituent results with 5.46 percent , and justifying and explaining the process of working with the 4.95 percent, presenting and clarifying the reasons with 4.78 percent , assessing claims and arguments with 4.43 percent , and self-examination with 2.39 percent, had the highest and the lowest frequency. In Ph.D. theses, the ability of stating the results and clarifying the arguments with 7.38 percent, and, exploring and clarifying the meaning and testing the ideas with 6.25 percent and other skills with a same ratio with 7.95 percent were observed. The results of qualitative content analysis also indicated that while researchers have tried to work on critical skills, but this practice has not been done in an appropriate manner, according to Facione′s view.