آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه خوش بینی تحصیلی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در مدارس متوسطه دولتی شهر تهران صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس متوسطه دولتی شهر تهران می باشد، که تعداد آنها برابر با 2795 معلم است، که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 142 معلم به عنوان نمونه انتخاب شد. روش نمونه گیری در این پژوهش از نوع خوشه ای چند مرحله ای بوده است. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه خوش بینی تحصیلی معلم (بیرد و همکاران، 2010) و معدل نمرات دانش آموزان استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ «982/0» ارزیابی شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، درصد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام) استفاده شد. یافته ها نشان داد: 1) بین خوش بینی تحصیلی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس متوسطه شهر تهران، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. 2) از میان سه مؤلفه خوش-بینی تحصیلی معلم (تأکید تحصیلی معلم، حس کارآمدی معلم و اعتماد معلم به والدین و دانش آموزان)، حس کارآمدی معلم بیشترین سهم را در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد.

Relationship between teacher's academic optimism and student's academic achievement in public high schools of Tehran city

The present paper aims to investigate the relationship between teachers academic optimism and students academic achievement in public high schools of Tehran city. Descriptive- correlation method was used. The statistical population consists of all the teachers of those schools (2795 teacher). According to cochrane formula, 142 teacher were selected as samples. Multiple cluster sampling method was used in this research. Teacher academic optimism questionnaire (Beard et al, 2010) and the average student scores was used for data collection. The questionnaire reliability was evaluated based on cronbach’s alpha (teachers academic optimism =α 0.982). To analyze data, descriptive statistics (mean, standard deviation and percent) and inferential statistics (pearson coefficient of correlation and step wise regression) were used. The findings are as follows: [1] There was a significant positive relationship between teacher's academic optimism and student's academic achievement in public high schools of Tehran city. [2] Among teacher academic optimism dimensions (academic emphasis, sense of self efficacy, trust in student and parents), teacher sense of self efficacy accounted for the highest degree of variance in students academic achievement.

تبلیغات