آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

در ادبیات آموزش، انگیزه پیش شرط یادگیری محسوب می شود. افزایش کیفیت آموزش و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مستلزم ارتقاء انگیزه تحصیلی آنهاست. عوامل درونی و بیرونی متعددی بر انگیزه تحصیلی دانشجویان تأثیر می گذارند. شناخت این عوامل به ما کمک می کند تا بتوانیم انگیزه تحصیلی دانشجویان را در دانشگاه ها ارتقاء بخشیم. این مقاله به بررسی رابطه عوامل درونی توجه، معناداری (ارتباط مطالب با زندگی شخصی) و خودکارآمدی تحصیلی با انگیزش تحصیلی دانشجویان پرداخته است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان مقطع کارشناسی رشته های علوم انسانی دانشگاه های آزاد شهر تهران تشکیل داده اند. روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی ساده و حجم آن 400 نفر بوده است. در این پژوهش از پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند و همکاران(1992) و پرسشنامه های محقق ساخته توجه ، معناداری شخصی و احساس خودکارآمدی تحصیلی استفاده شد. یافته ها حاکی از آن است که هر سه متغیر، اثر معناداری بر انگیزش تحصیلی دارند. مجموع این متغیرها، 37.7 درصد از تغییرات انگیزش تحصیلی را تبیین می کنند. متغیر توجه، مجموعاً با اثر مستقیم و غیر مستقیم 409. ، متغیر معناداری (ارتباط مطالب با زندگی شخصی) با اثر مستقیم 399. ، و متغیر خودکارآمدی تحصیلی با اثر غیر مستقیم 361. ، بر انگیزش تحصیلی اثر می گذارند.

The study of the relationship of the internal factors( attention, meaningfulness, academic self-efficacy) with academic motivation in order to present a Foresight Model

In education literature, motivation is considered a prerequisite. Education quality increase and educational progress of the learners require the motivation promotion. Many external and internal factors affect the learners' motivation. Recognition of these factors helps us promote the students' academic motivation in universities. This article attends to investigate the relationship of internal factors like attention, meaningfulness (the relevance of the material with their personal life) and academic self-efficacy with academic motivation. the research method is of a descriptive correlational research method. Statistical population of this research included the students of Human Science at B.A, level of Tehran Azad University. Sampling method is stratified random sampling of 400 people. In this research, Vallerand and et al (1992) Questionnaire on academic motivation and researcher-made Questionnaire on personal meaningfulness, attention and feeling of academic self-efficacy were used. The finding revealed that the three variable have a significant effect on academic motivation. The total variables explain the %37.7 of academic motivation changes. The variables effect on academic changes is as follows: Attention variable (Direct and indirect effect): .409 , Meaningfulness variable (Direct effect) : .399 , Academic self-efficacy variable: .361.

تبلیغات