بررسی و تحلیل مؤلفه های آموزش صلح در کتاب های درسی دوره ی ابتدایی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی و تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ی ابتدایی بر مبنای مؤلفه های آموزش صلح از قبیل: حس همبستگی، فرهنگ گذشت و بخشش، احساس مسئولیت در برابر دیگران، شناخت تنوع و تفاوت های فردی، نفی تمایزات قومی، نژادی و مذهبی، دوست داشتن دیگران می باشد. روش مورد استفاده در تحلیل محتوا، آنتروپی شانون و واحد تحلیل نیز صفحات (متن، پرسش ها، تمرین ها و تصاویر) می باشد که در مجموع 3467 صفحه را شامل می شود. جامعه آماری، کلیه ی کتاب های پایه های دوره ی ابتدایی؛ شامل 36 جلد کتاب در سال تحصیلی 1389-1388 در هفت عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، علوم، هدیه های آسمانی، قرآن، ریاضی و تعلیمات اجتماعی و نمونه آماری این پژوهش، شش عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، علوم، هدیه های آسمانی، قرآن و تعلیمات اجتماعی بود. بیش ترین فراوانی و ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه ی حس همبستگی و کم ترین فراوانی و ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه ی نفی تمایزات قومی، نژادی و مذهبی می باشد.Analysis of the components of peace education in primary school
Principles of peace are worth living. Events honest moment that can help experienced social their lives. Peace, major prerequisite for the continued existence of human life, the generations are. As peace is important. Trained in this way lead like many problems. Fighting to remove or reduce. Peace education is one of the most compelling moral imperative for all people who live on this Belief. The main purpose of this study is to analyze the content of primary textbooks, basedon peace education components. The components considered in this study are Sense of solidarity, of forgiveness, Sense of responsibility to others, recognizing diversity and individual differences, Rejection of ethnic differences, racial, religious, loving others. Used method in analyzing of present study content was Shannon Entropy Method and unit of analyzing is also pages of (text, questions, practices and pictures) that include in sum of 3467 pages. Statistical society all of primary books .Sense of solidarity components more than other components and the less amount of consideration is relate to recognizing diversity and individual differences.